Tekniikan pedagogiikka : muutosvastarinta ja muutos |
|
Author: | Jaako, Juha1 |
Organizations: |
1University of Oulu, Faculty of Technology, Control Engineering Laboratory |
Format: | ebook |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.2 MB) |
Persistent link: | http://urn.fi/urn:isbn:9514274989 |
Language: | Finnish |
Published: |
2004
|
Publish Date: | 2005-01-11 |
Description: |
TiivistelmäYliopisto-opetusta käsittelevässä kirjallisuudessa tarkastellaan opetusta useinmiten yksilöllisen toimijan näkökulmasta. Tässä katsantokannassa helposti unohtuu, että opettaja toimii loppujen lopuksi kuitenkin organisaation jäsenenä. Opettajista ja tietysti myös tutkijoista koostuvat organisaatiot ovat asiantuntijaorganisaatioita, jotka toimivat asiantuntijaorganisaatioiden tavoin. Asiantuntijaorganisaatioilla on monia hyviä puolia, ne ovat moderneja organisaatioita, joiden virallinen hierarkiarakenne on vertikaalisesti suhteellisen matala. Pedagogisen toiminnan kannalta tällaisella organisaatiolla on hyvinkin huonoja puolia. Keskeisimpiä huonoja puolia ovat heikko valmius muutokseen ja voimakas muutosvastarinta. Tämä raportti keskittyy tarkastelemaan näitä organisaation kehittymiseen vaikuttavia hidastavia tekijöitä: muutosta, muutosvastarintaa, johtamisen vaikutusta muutosvastarintaan sekä muutosjohtamista. Tarkastelunäkökulma on pyritty pitämään suhteellisen geneerisenä. see all
|
Series: |
Säätötekniikan laboratorio. Raportti B |
ISBN: | 951-42-7498-9 |
ISBN Print: | 951-42-7497-0 |
Issue: | 52 |
Subjects: | |
Copyright information: |
© University of Oulu, 2005. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. |