Tekniikan pedagogiikka : väitöskirjat ja tutkijakoulutus prosessi- ja ympäristötekniikan osastolle |
|
Author: | Jaako, Juha1 |
Organizations: |
1University of Oulu, Faculty of Technology, Control Engineering Laboratory |
Format: | ebook |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.7 MB) |
Persistent link: | http://urn.fi/urn:isbn:9514275519 |
Language: | Finnish |
Published: |
2003
|
Publish Date: | 2004-09-21 |
Description: |
TiivistelmäTekniikan alan väitöskirjojen määrä on jäänyt asetetuista tavoitteista Oulun yliopistossa viime vuosina. Asiaan on yliopiston rehtori kiinnittänyt huomiota useissa yhteyksissä. Tutkimuksessa on tarkasteltu yhden teknillisen tiedekunnan osaston eli Prosessi- ja ympäristötekniikan osaston tutkimustyön laatua pelkästään väitöskirjojen määrää tarkastelemalla. Tarkastelun kohteena on ollut koko osaston historia. Tutkimustyön tuloksena voidaan osaston toiminnasta todeta seuraavaa: – Väitöskirjatutkimuksen tekoaika osastolla on keskimäärin 5½ vuotta. – Eri tutkimusryhmien väitöskirjojen määrä vaihtelee huomattavasti ja vaihteluväli on 0–14 väitöskirjaa. – Professorien vaihdokset ovat kriittisiä tapahtumia tutkimusryhmien toiminnassa. – Uuden professorin omat oppilaat väittelevät keskimäärin 5½ vuoden kuluttua professorin nimityksestä. Jos nimitetyllä professorilla on jo oma tutkimusryhmä, aika on lyhyempi. – Uusien tutkimusryhmien perustaminen ja vastaavan väitöskirjatuotannon aloittaminen on erittäin hidas prosessi; näin erityisesti, jos tutkimusaluetta vaihdetaan radikaalisti ja jatkuvuudesta ei pidetä huolta. – Jatko-opintojen ohjaamiseen on kiinnitetty liian vähän huomiota, jos otetaan huomioon osaston jatko-opiskelijoiden suuri määrä (166). – Jatko-opintojen ohjaamisen pitäisi muuttua selkeästi paremmaksi ja ensisijassa systemaattisemmaksi; erityisesti pitäisi kiinnittää huomio assistenttien ja teollisuuslaitosten palveluksessa olevien jatko-opiskelijoiden ohjaukseen. – Puutteelliseksi koettu ohjaus on osaston jatko-opiskelijoiden suurin kritiikin aihe. – Tutkimusryhmissä on selkeä pula tutkimusta johtavista väitelleistä tohtoreista; pitkään vatkuteltu keskiportaan uudistus tulisi välittömästi toteuttaa. – Teknillisen tiedekunnan tutkintovalikoimasta tulisi poistaa tekniikan lisensiaatin yliopistopedagogiikka, jatko-opinnot, metakognitiiviset taidot, jatkotutkinto; perustelut tekstissä. Tutkimusraportti sisältää myös täydellisen väitöskirjaluettelon tiivistelmineen. see all
|
Series: |
Säätötekniikan laboratorio. Raportti B |
ISBN: | 951-42-7551-9 |
ISBN Print: | 951-42-7137-8 |
Issue: | 47 |
Subjects: | |
Copyright information: |
© University of Oulu, 2003. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. |