University of Oulu

Tekniikan pedagogiikka–Perusteita

Saved in:
Author: Jaako, Juha
Organizations: University of Oulu, Faculty of Technology, Control Engineering Laboratory
Format: eBook
Online Access: PDF Full Text (PDF, 0.4 MB)
Persistent link: http://urn.fi/urn:isbn:9514275527
Language: Finnish
Published: 2003
Publish Date: 2004-09-21
Description:

Tiivistelmä

Jatkuvasti muuttuva koulutuksen kenttä aiheuttaa aina muutoksia koulutuksen toteutukseen; muutokset tulevat aina kuitenkin viiveellä. Syvällekäyvät muutokset ovat aina paradigmamuutoksia, jotka ovat vaikeita, koska kyseiseen muutokseen liittyy vanhan ajattelun hylkääminen ja uuden omaksuminen.

Tässä raportissa on tarkasteltu tekniikan pedagogiikkaa (kuinka tulisi opettaa) yliopistopedagogiikan lähtökohdista. Aluksi tarkastellaan tekniikan koulutusjärjestelmää historiallisesta näkökulmasta. Seuraavaksi tarkastellaan tekniikkaa tieteenä ja tämän tiedekäsityksen vaikutusta koulutukseen. Tekniikka ei ole tieteenä mitenkään yhtenäinen ja tämän raportin tarkastelu lähteekin liikkeelle prosessiteknisestä tarkastelusta.

Nykyinen yliopistokoulutuksen ajatus tekniikasta sovellettuna luonnontieteenä on ongelmallinen historiallisessa, pedagogisessa ja kompetensseja tuottavassa mielessä. Opintohallinnollisesti tämä ajatus on kuitenkin jossakin määrin perusteltavissa.

Raportin lopussa on uutta opetuksellista paradigmaa hahmoteltu.


Series: Säätötekniikan laboratorio. Raportti B
ISBN: 951-42-7552-7
ISBN Print: 951-42-7212-9
Issue: 48
Copyright information: This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited.