Yrittäjyyskasvatus — Tulevaisuuden siltojen rakentaja ja raja-aitojen murtaja? : 11. Yrittäjyyskasvatuspäivät 2017 Oulussa: Abstraktikirja |
|
Author: | Turpeinen, Juha-Matti1 (ed.) |
Organizations: |
1University of Oulu, Faculty of Education |
Format: | ebook |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.7 MB) |
Persistent link: | http://urn.fi/urn:isbn:9789526216508 |
Language: | Finnish |
Published: |
Oulu : University of Oulu,
2017
|
Publish Date: | 2017-09-05 |
Description: |
PrefaceThe Entrepreneurship Education Days of the Scientific Association for Entrepreneurship Education was held in Oulu. The days brought together researchers and actors from the subject to a joint event. The purpose of the event was to build bridges between new unexpected connections and break old practices. Entrepreneurship education can be found in many directions, and new beginnings are all the time. The days were organized with a wide group of representatives from different educational levels and partners. We got the days event the great speakers, six working groups and 50 abstracts from which this publication was compiled. Developing a theme is important at national and international level to increase the prosperity of the future. This seminar, inspired by the Strategy and Implementation Program for entrepreneurship education in North Ostrobothnia published in spring 2016, brings people of national and international importance to the region to hear and experience the fruits of successful strategy work. The strategy was the seventh regional strategy and its results are hoped to be visible in the 21st century. I this field, there are plenty of activities in the Oulu area at different educational levels. There were a lot of bright ideas about this during the days. The reader in this release has great tips, no matter where he is in any position or organization. Contact information has been left with the headlines to ask for additional information. This abstract book can be used as a good learning material and as a source material. For researchers and student’s new perspectives and new contacts are important. Networking in the researcher’s work will be increasingly important in the future in terms of funding and research. Warm thanks to the working group and its members from the University of Oulu, Oulu University of Applied Sciences and Business Oulu. Also, many thanks for the support and assistance for the Board of Directors of the Scientific Association for Entrepreneurship Education. From research leave and on behalf of the YKTT 2017 team, Juha-Matti Turpeinen Faculty of education, Oulu University see all
EsipuheYrittäjyyskasvatuksen tutkimusseuran yhdennettoista yrittäjyyskasvatuspäivät järjestettiin Oulussa. Päivät kokosivat aihealueen tutkijat ja toimijat yhteiseen tapahtumaan. Kantavana ajatuksena Oulussa oli luoda siltoja uusien ennen näkemättömien yhteyksien välille ja murtaa vanhoja toimintatapoja. Yrittäjyyskasvatusta löytyy monesta suunnasta ja uusia aloituksia tulee koko ajan. Päiviä järjestettiin laajalla porukalla eri koulutusasteilla ja yhteistyökumppaneilla. Saimme päiville esiintymään mainiot puhujat, kuusi työryhmä ja 50 abstraktia, joista tämä julkaisu on koottu. Aihealueen kehittäminen koetaan tärkeäksi kansallisesti ja kansainvälisesti tulevaisuuden hyvinvoinnin lisäämiseksi. Keväällä 2016 julkaistu Pohjois-Pohjanmaan yrittäjyyskasvatuksen strategian ja toimeenpano-ohjelman kannustama tämä seminaari tuo alueelle kansallisesti ja kansainvälisesti tärkeitä henkilöitä kuulemaan ja kokemaan muun muassa menestyksekkään strategiatyön hedelmiä. Strategia oli seitsemäs maakunnallinen strategia ja sen tulokset ovat toivottavasti nähtävissä vielä 2100-luvulla. Oulun alueella on aktiivista toimintaa eri koulutusasteilla. Siitä saatiin viitteitä päivien aikana. Lukijalle tässä julkaisussa on hyviä vinkkejä, olipa hän missä tahansa tehtävässä tai organisaatiossa. Kontaktitiedot on jätetty otsikoiden jälkeen, jotta lisätietojen kysyminen on mahdollista. Tätä abstraktikirjaa voi käyttää oppimateriaalina ja lähdemateriaalina. Tutkijalle ja opiskelijalle uudet näkökulmat asiaan ja uudet kontaktit ovat tuiki tärkeitä. Verkottuminen tutkijan työssä on tulevaisuudessa yhä tärkeämpää rahoitusten ja tutkimuksen sisällön kannalta. Lämmin kiitos tehokkaalle työryhmälle Oulun yliopistosta, Oulun ammattikorkeakoulusta ja Business Oulusta. Kiitokset myös YKTT ry:n hallitukselle tuesta ja avusta. Tutkimusvapaalta YKTT 2017 työryhmän puolesta, Juha-Matti Turpeinen Kasvatustieteiden tiedekunta, Oulun yliopisto see all
Sisällysluettelo/ContentsEsipuhe Preface 1. Teaching the sense of initiative and entrepreneurship with constructive alignment in tertiary non-business contexts Daniele Morselli 2. University level entrepreneurship education — Balancing of rigor, relevance and reality Irina Atkova, Anne Keränen, Pauliina Ulkuniemi, Petri Ahokangas & Veikko Seppänen 3. Creating a real entrepreneurial society: Entrepreneurial teaching, entrepreneurial teacher Mustafa Z. Altan 4. Digital project in the historical context: Kalevankangas and Lenin Museum Auli Ojala 5. Provoking entrepreneurial thinking — Gendered embodiment in entrepreneurship education Anu Harju-Myllyaho 6. Yrittäjyyskasvatuksen uusi painopistealue — Tarkastelussa Laurean kehittämä myyntiagenttiyrittäjyys Antti Sekki 7. Jatko- ja seurantatutkimus toisen asteen opiskelijoiden yrittäjyysnäkemyksistä ja tulevaisuuden yrittäjyysrooleista sekä -aikomuksista Erkki Nevanperä 8. Asiantuntijamallikehittelyä opintojen ja työelämän rajapintaan Helena Tompuri 9. Learning technology entrepreneurship via step by step deepening collaboration VIA STEP Juha Saukkonen 10. INSPA — Yrittäjämäinen oppimisympäristö, valmentamo ja oppimiskeskus Teija Österlund, Susanna Kyösti & Lenita Nieminen 11. Naisyrittäjien työkyvyn, työpaikkaterveyden edistämisen ja yrityksen taloudellisen kannattavuuden väliset yhteydet Merja Turpeinen, Nina Nevanperä, Jarno Turunen, Elina Weiste, Anne Salmi & Jaana Laitinen 12. Yhteinen opettajan yrittäjyyskasvatus opintojakso — Jyväskylän yliopiston luokanopettajankoulutus ja Jyväskylän ammatillinen opettajakorkeakoulu Piia Kolho & Sonja Niiranen 13. Opettajan yrittäjämäisyyden ja yritysyhteistyön helppouden vaikutus yrittäjyyttä tukevien opetusmenetelmien käyttöön Sanna Joensuu-Salo, Kati Peltonen, Katta Siltavirta, Kaija Arhio, Minna Tunkkari-Eskelinen, Heikki Hannula, Tuula Hämäläinen, Päivi Söderström & Minna Hämäläinen 14. Yhteisopettajuus yrittäjyyttä edistämässä Marja-Liisa Kaakko & Kaija Arhio 15. Yhdessä! Kokemuksia Mikkelin toisen asteen projektiviikoilta Maisa Kantanen 16. Oppilaitos yritysyhteistyön haasteita ja mahdollisuuksia — SHAKE innovaatiokokeilujen uusi malli Maisa Kantanen 17. Entrepreneurial learning affected by the level of formality of company visits Kaarina Sommarström 18. Yhteinen yrityskiihdyttämö luo uutta yrittäjyyden koulutuskulttuuria Satakunnassa Pia Marjanen & Petri Martikkala 19. Yrtti-arviointi: Yrittäjyys ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa — Hanke-esittely Johanna Kolhinen & Juha Vettenniemi 20. NY START UP -ohjelma: Korkeakoulujen yhteinen oppimisalusta monialaiseen yrittäjyyskasvatukseen Petri Katajarinne 21. Jyväskylän yliopisto, Jyväskylän ammattikorkeakoulu ja Jyväskylän koulutuskuntayhtymä syventävät yrittäjyysyhteistyötään Reija Häkkinen, Päivi Patja & Niina Helin 22. Vuorovaikutus omistajanvaihdosten innovaatioalustalla 6Aika: Hyvinvointiyritykset kiertoon -hankkeessa Sirkka-Liisa Kolehmainen, Mika Paldanius & Ulla Vehkaperä 23. Yrittäjyysvalmennusten kehittäminen Entre Etelä-Savo -hankkeen kokemusten perusteella Petteri Tiljander 24. Kasvua kohti — Kasvuyrittäjäksi kasvaminen yksilöllisenä ja kollektiivisena kokemuksena Tiina Koskiranta 25. FINPEC-harjoitusyritystoiminta ja kansainvälinen yhteistyö: CASE Prahan kansainväliset harjoitusyritysmessut Anu Pokela & Mika Kananen 26. Development of entrepreneurial pedagogy in Finland — The results of Entre Etelä-Savo project Mikhail Nemilentsev 27. Pelillisyyden ja digitaalisuuden hyödyntäminen lukioiden yrittäjyyskasvatuksessa Minna Hämäläinen, Elena Ruskovaara, Timo Pihkala & Jaana Seikkula-Leino 28. Critical entrepreneurship education: A form of resistance to McEducation? Ulla Hytti 29. Päivä yrittäjän kanssa: Opetushenkilöstön yrittäjyysosaamisen vahvistaminen Päivi Ojala & Heli Potinkara 30. IBC-opintokokonaisuus kehittää yrittäjävalmiuksia ja tiimityötaitoja Elina Kaihua, Atte Karppinen, Jaana Kuusipalo & Outi Sutinen 31. Educator or entrepreneur? Theorizing social entrepreneurship education practice Qiqi Yuan 32. Mindbusiness — Yrittäjämieltä korkeakouluopiskelijoille Essi Vuopala, Niina Impiö, Pia Näykki & Sanna Järvelä 33. INNOVATION SCOUT JYU RESEARCH’N’BUSINESS: Uudet toimintamallit yliopistotutkimuksen kaupallistamiseen ja yrittäjyyteen Mari Suoranta, Marke Kivijärvi & Päivi Patja 34. Trends of entrepreneurship education in Africa: The past, present and future Ismaila Temitayo Sanusi 35. Partnership as an aspect of learning object in entrepreneurship education Leena Käyhkö & Ritva Engeström 36. Yrittäjyyden opetusmenetelmien kirjo kuin yrittäjyyden monet kasvot Minna Tunkkari-Eskelinen 37. Yrittäjyyden kokeiluja alakoulussa Anne Gustafsson-Pesonen 38. Etsin, kehitän ja käynnistän — Uutta liiketoimintaa ketterällä asiakasarvon kehittämisellä Juha Hautanen 39. Yrittäjyyden intentioiden tunnistaminen ja niiden vahvistaminen sosiaali-, kasvatus-, ja terveysaloilla Harri Kostilainen, Anu Arola & Lenita Nieminen 40. Yrittäjyyskasvatuksen tavoitteiden merkityksellisyys ja toteutuminen ammatillisessa koulutuksessa Leena Eskola & Kyllikki Taipale-Erävala 41. Yrittäjyysopetuksen tuloksellisuus — Case Kymenlaakso Kyllikki Taipale-Erävala & Leena Eskola 42. Anna’s path to a musician, a music teacher and an entrepreneur in music business Lenita Hietanen & Heikki Ruismäki 43. Yritys Hyvä -kilpailu opetusharjoittelujen aineistona normaalikouluissa ja opettajaksi opiskelevien yrittäjyyskasvatuskokemuksen herättäjänä Minna Riikka Järvinen, Jaana Seikkula-Leino & Elena Ruskovaara 44. FCM-mallit opiskelijoiden yrittäjyysaikomusten tarkastelussa Salla Kettunen, Sanna Joensuu-Salo & Kirsti Sorama 45. Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutuksessa Juha-Matti Turpeinen 46. TAMK Proakatemia alumni perspectives on entrepreneurial success Timo Nevalainen & Pia Hautamäki 47. Yrittäjyyden ja yrittäjäksi ryhtymisen erilaiset tavat ja yrittäjyyskasvatuksen haasteet ammattikorkeakoulussa Tarja Römer-Paakkanen & Maija Suonpää 48. Research agenda with empirical results of using humour strategically in business Taina Vuorela, Eeva-Liisa Oikarinen, Pia Hurmelinna, Helena Ahola, Päivi Aro, Sari Alatalo, Anne Poutiainen, Saila Saraniemi, Eila Estola, Pirkko Siklander, Jaana Tähtinen & Jaakko Sinisalo 49. Entrepreneurship education, a solution to miscreant centennials hawking in Nigeria Ismaila Temitayo Sanusi & Sunday Adewale Olaleye 50. Mopoautokisa yrittäjyyden oppimisympäristönä Anne Felin & Lenita Nieminen 51. The influence of entrepreneurial culture on engineering students’ intentions Odora R.J see all
|
Series: |
Oulun yliopiston oppimateriaalia. E, Kasvatustieteet |
ISSN: | 1457-3555 |
ISSN-L: | 1457-3555 |
ISBN: | 978-952-62-1650-8 |
Issue: | 5 |
Subjects: | |
Copyright information: |
© University of Oulu, 2017. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. |