Student interpretations of their self-regulated learning in individual and collaborative learning situations
Koivuniemi, Marika (2021-11-05)
https://urn.fi/URN:ISBN:9789526230719
Kuvaus
Tiivistelmä
Abstract
Self-regulated learning (SRL) is valuable for meeting continuously changing education needs. SRL skills can help us identify the learning challenges and problems that we face as well as our own behaviors and actions in such situations. However, regulating one’s own learning is not always easy. Consequently, there is a need to consider how the development of these skills can be supported in school contexts and what kind of support learners need for their futures in particular. This study aims to investigate how students interpret their own and their group’s regulated learning in both individual and collaborative learning processes and to discuss how different SRL aspects can be supported in different learning contexts.
The study consists of three separate studies. The first two are empirical studies that investigated student interpretations and experiences of challenging learning situations and how these connect to the SRL skills of students in individual and collaborative learning. The third study is a literature review that focused on evaluating different characteristics of existing SRL instruments that can be used to measure and support different aspects of students’ SRL.
The results show how the interpretations of individual students regarding their own SRL skills and the challenging learning situations they experienced are connected and can predict the students’ learning support needs. However, recognizing one’s own regulatory actions or the challenging learning situations one experienced is not always easy for students, especially in connection to emotionally challenging situations as well as motivation and emotion regulation strategies. Furthermore, the findings indicate that SRL support instruments do not often focus on supporting student motivation and emotion regulation skills in comparison to cognitive functions of learning.
This dissertation highlights how individual student interpretations can be a useful source of information for both practitioners and SRL research by increasing awareness of student interpretations of learning in both individual and collaborative learning processes. In addition, more comprehensive SRL support tools need to be designed in order to respond to the SRL needs of students.
Tiivistelmä
Oppimisen itsesäätelytaidot ovat keskeisiä muuttuvassa maailmassa, joka edellyttää jatkuvaa uuden oppimista. Oppimisen itsesäätely ei kuitenkaan ole aina helppoa, sillä se on monitahoinen prosessi. Erityisesti oppimisen aikana kohdatut haasteet voivat johtaa tilanteeseen, jossa oppija ei aktivoi itsesäätöisen oppimisen prosesseja. Tarvitaan tutkimusta, joka tuottaa tietoa erilaisten oppimisen aikaisten haasteiden ja itsesäädellyn oppimisen välisestä yhteydestä sekä siitä, millaista oppimisen itsesäätelytaitojen tukea tarvitaan. Näin voidaan tarjota vastauksia siihen, miten itsesäätöistä oppimista ja oppisen taitoja voidaan tukea ja kehittää kouluissa. Tämä tutkimus pyrkii vastaamaan tähän haasteeseen tarkastelemalla, miten oppijat tulkitsevat ja tunnistavat heidän oman ja ryhmänsä oppimisen säätelyprosesseja ja miten itsesäätöistä oppimista voidaan tukea etenkin haastavissa oppimisen tilanteissa.
Tutkimus koostuu kolmesta osatutkimuksesta. Kaksi ensimmäistä tarkastelee, millaisia haastavia tilanteita oppijat kokevat yksilö- ja yhteisöllisen oppimisen tilanteissa ja miten nämä erilaiset haasteet ovat yhteydessä opiskelijoiden raportoimiin itsesäätelytaitoihin. Kolmas tutkimus selvittää kirjallisuuskatsauksen avulla, miten oppijoiden itsesäätelytaitoja voidaan mitata ja tukea.
Tulokset osoittavat, että oppimisen itsesäätelytaitojen tai kohdattujen haastavien oppimistilanteiden tunnistaminen ei ole oppijoille helppoa. Erityisesti tunteisiin liittyvien haasteiden sekä motivaation ja tunteiden säätelytaitojen tunnistaminen on aika-ajoin haastavaa, vaikka juuri haastavat tilanteet lisäsivät oppimisen säätelyn tarvetta. Lisäksi havaittiin, että itsesäätelyn tukeen keskittyvät välineet painottuvat oppijoiden kognitiivisten prosessien tukemiseen ja motivaatiota ja tunteiden säätelyä tukevat välineet ovat harvinaisia.
Kokonaisuutena tämän väitöstutkimuksen tulokset lisäävät ymmärrystä oppijoiden oppimisen itsesäätelystä. Tulokset osoittavat, että oppijoiden omat subjektiiviset tulkinnat itsesäätöisestä oppimisesta ovat keskeisiä, kun halutaan ymmärtää itsesäätöisen oppimisen toteutumisen ehtoja. Johtopäätöksenä voidaankin todeta, että tulevaisuudessa on tarvetta kehittää välineitä, jotka kohdistuvat eksplisiittisesti oppimisen itsesäätelyn kognitiivisten, motivationaalisten ja emotionaalisten tekijöiden tukemiseen yksilöllisten ja yhteisöllisen oppimisen tilanteissa.
Original papers
Original papers are not included in the electronic version of the dissertation.
Koivuniemi, M., Panadero, E., Malmberg, J., & Järvelä, S. (2017). Higher education students’ learning challenges and regulatory skills in different learning situations / Desafíos de aprendizaje y habilidades de regulación en distintas situaciones de aprendizaje en estudiantes de educación superior. Infancia y Aprendizaje, 40(1), 19–55. https://doi.org/10.1080/02103702.2016.1272874
Koivuniemi, M., Järvenoja, H., & Järvelä, S. (2018). Teacher education students’ strategic activities in challenging collaborative learning situations. Learning, Culture and Social Interaction, 19, 109–123. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2018.05.002
Koivuniemi, M., Järvenoja, H., Järvelä, S., & Thomas, V. (2021). An overview of instruments for assessing and supporting elementary school students’ self-regulated learning. Learning: Research and Practice, 7(2), 109–146. https://doi.org/10.1080/23735082.2020.1859123
Osajulkaisut
Osajulkaisut eivät sisälly väitöskirjan elektroniseen versioon.
Koivuniemi, M., Panadero, E., Malmberg, J., & Järvelä, S. (2017). Higher education students’ learning challenges and regulatory skills in different learning situations / Desafíos de aprendizaje y habilidades de regulación en distintas situaciones de aprendizaje en estudiantes de educación superior. Infancia y Aprendizaje, 40(1), 19–55. https://doi.org/10.1080/02103702.2016.1272874
Koivuniemi, M., Järvenoja, H., & Järvelä, S. (2018). Teacher education students’ strategic activities in challenging collaborative learning situations. Learning, Culture and Social Interaction, 19, 109–123. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2018.05.002
Koivuniemi, M., Järvenoja, H., Järvelä, S., & Thomas, V. (2021). An overview of instruments for assessing and supporting elementary school students’ self-regulated learning. Learning: Research and Practice, 7(2), 109–146. https://doi.org/10.1080/23735082.2020.1859123
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31907]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Linking learning behavior analytics and learning science concepts : designing a learning analytics dashboard for feedback to support learning regulation
Sedrakyan, Gayane; Malmberg, Jonna; Verbert, Katrien; Järvelä, Sanna; Kirschner, Paul A.
Computers in human behavior (Elsevier, 06.05.2018) -
Learning enablers, learning outcomes, learning paths, and their relationships in organizational learning and change
Haho, Päivi
Acta Universitatis Ouluensis. C, Technica : 479 (University of Oulu, 31.01.2014) -
Bridging learning sciences, machine learning and affective computing for understanding cognition and affect in collaborative learning
Järvelä, Sanna; Gašević, Dragan; Seppänen, Tapio; Pechenizkiy, Mykola; Kirschner, Paul A.
British journal of educational technology : 6 (John Wiley & Sons, 06.03.2020)