STEAM k(O)ulussa |
|
Author: | Kontturi, Heikki1; Vuopala, Essi; Harmoinen, Sari (eds.) |
Organizations: |
1University of Oulu, Faculty of Education |
Format: | ebook |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 4.4 MB) |
Persistent link: | http://urn.fi/urn:isbn:9789526233062 |
Language: | Finnish |
Published: |
Oulu : University of Oulu,
2022
|
Publish Date: | 2022-04-20 |
Description: |
AbstractThe aim of STEAM K(O)ulussa is to bring together and make visible the expertise of STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) in Oulu. The publication was written and delivered in cooperation with STEAM schools in the Oulu region, the university’s teacher training and the OpenDigiTaito project funded by the Ministry of Education and Culture. School teachers, principals, pupils, teacher trainers, university students and learning scientists have participated in the writing process. This publication paints a picture of what STEAM expertise in Oulu is like at the moment, in the early 2020s, and what kind of visions for the future the STEAM experts in Oulu have. In Oulu schools, STEAM has strong traditions and roots. There is an active steam school community (steaminoulu.fi) in Oulu to improve the quality of STEAM teaching and learning through STEM in early childhood, primary and upper secondary education. There are currently more than 30 schools involved in the community, some of which have been working with STEAM for a long time, and some are just getting started. In this publication, both pioneers and beginners can be heard. The publication offers a wide range of perspectives and practical examples for implementing STEAM pedagogy at different school levels. This book is written for teachers, teacher trainers, researchers, students, library professionals and anyone interested in STEAM and STEAM pedagogy. We hope that the book will contribute to answering the current question of what STEAM is and why it is important and timely to implement it. see all
TiivistelmäSTEAM (k)Oulussa -julkaisun tavoitteena on koota yhteen ja tehdä näkyväksi oululaista STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) -osaamista. Teos on kirjoitettu ja toimitettu Oulun alueen STEAM-koulujen, opettajankoulutuksen sekä Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman OpenDigiTaito-hankkeen yhteistyönä. Osallisina ovat olleet niin koulujen opettajat, rehtorit, oppilaat, opettajankouluttajat, yliopisto-opiskelijat kuin oppimisen tutkijat. Tässä julkaisussa piirtyy kuva siitä, millaista on oululainen STEAM-osaaminen tällä hetkellä, 2020-luvun alkupuolella, ja millaisia tulevaisuuden visioita oululaisilla STEAM-osaajilla on. Oulun kouluissa STEAM-toiminnalla on vahvat perinteet ja juuret. Oulussa toimii aktiivinen STEAM-koulujen yhteisö (steaminoulu.fi), jonka tarkoituksena on kehittää STEAM-opetuksen laatua ja STEAMin kautta tapahtuvaa oppimista niin varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa kuin lukioissakin. Tällä hetkellä yhteisössä on mukana yli 30 koulua, joista osa on toiminut STEAMin parissa jo pitkään, ja osa on vasta käynnistelemässä toimintaansa. Tässä julkaisussa ääneen pääsevät niin alan pioneerit kuin vasta-alkajatkin. Julkaisu tarjoaa monipuolisesti näkökulmia ja käytännön esimerkkejä STEAM-pedagogiikan toteuttamiseen eri kouluasteilla. Tämä kirja on kirjoitettu opettajille, opettajankouluttajille, tutkijoille, opiskelijoille, kirjastoalan ammattilaisille ja kaikille STEAMista ja STEAM-pedagogiikasta kiinnostuneille. Toivomme kirjan vastaavan omalta osaltaan ajankohtaiseen kysymykseen siitä, mitä STEAM on, ja miksi sen toteuttaminen on tärkeää ja ajankohtaista. see all
SisällysluetteloAbstract Tiivistelmä Sisällysluettelo I STEAMin pedagogiset perusteet Essi Vuopala, Jussi Näykki & Sari Harmoinen II STEAM historian lyhyt oppimäärä STEAMin höyryävä historia: Teknologiakasvatuksen alkujuurilta nykypäivään Jari Laru Teknologiakasvatuksesta STEAMiin Jussi Näykki, Essi Vuopala, Arto Hietapelto, Jouni Karsikas & Markus Packalén III STEAM opettajankoulutuksessa STEAM mahdollisuus laaja-alaiseen tiedeosaamiseen Sari Harmoinen STEAMia käsityön keinoin opettajaopiskelijoille ja kentän opettajille Minna Vastimo IV STEAM konkretisoituu koulujen arjessa Hintan koulu — Muotoilukasvatuksen edelläkävijä Henna Hassinen & Maikki Paukkunen Lintulammen koulu —Teknosta STEAMiin Paula Honkala & Reetta Tuoma Rajakylän koulu — Aallonharjalla alusta lähtien Emmiina Ikonen, Minna Annola & Ella Määttä Oulujoen koulu — Oulujoella osataan Marjut Auno & Merja Niemi STEAM-kulttuuria luomassa — Kuinka koulumme aloittaa STEAM-toiminnan Jari Leinonen Fab Lab oppimisympäristönä Henri Sironen & Joona Jääskeläinen Kirjoittajat see all
|
Series: |
Oulun yliopiston oppimateriaalia. E, Kasvatustieteet |
ISSN: | 1457-3555 |
ISSN-L: | 1457-3555 |
ISBN: | 978-952-62-3306-2 |
Issue: | 19 |
Type of Publication: |
D4 Published development or research report or study |
Field of Science: |
516 Educational sciences |
Subjects: | |
Copyright information: |
Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinenEiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Tarkastele lisenssiä osoitteessa https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |