Osallistamista oppimassa : kohti yhtenäistä ja ymmärrettävää perusopetuksen opetussuunnitelmaa |
|
Author: | Soini, Tiina1; Kinossalo, Maiju1; Pietarinen, Janne2; |
Organizations: |
1Tampereen yliopisto 2Itä-Suomen yliopisto 3Oulun yliopisto
4Helsingin yliopisto
|
Format: | article |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.2 MB) |
Persistent link: | http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe201801111234 |
Language: | Finnish |
Published: |
Tampere University Press,
2017
|
Publish Date: | 2018-01-11 |
Description: |
TiivistelmäOpetussuunnitelman uudistaminen on sekä kansallisesti että kansainvälisesti yksi käytetyimpiä koulun ja yhteiskunnan kehittämisen ja muutoksen hallinnan keinoista. Koulun kehittämisen tutkimus osoittaa, että erityisen oleellista on se, miten uudistustyötä toteutetaan ja millaista vuorovaikutusta ja yhteistä merkityksen rakentelua tässä prosessissa tapahtuu. Laaja osallisuuden mahdollistaminen on ollut viimeisimmän suomalaisen perusopetuksen petussuunnitelmauudistuksen tavoitteena. Artikkelissa kuvaamme opetussuunnitelman perusteiden laadintaa ja Opetushallituksen johtavien virkamiehien näkemyksiä siitä, millaisia haasteita toteutus tuotti peruste asiakirjan yhtenäisyydelle ja ymmärrettävyydelle. Teemahaastatteluun osallistui 23 virkamiestä. Virkamiehet kuvasivat työryhmissä käytyjä merkitysneuvotteluja haasteellisiksi, mutta myös uutta luoviksi ja merkityksellisiksi. Vaikuttaa siltä, että osallistava opetussuunnitelmatyö viritti asioiden käsittelyn monitasoisuutta. Vastaajien kokemana tämä sekä tukee että haastaa opetussuunnitelman perusteiden yhtenäisyyttä. see all
|
ISBN: | 978-952-03-0500-0 |
Pages: | 35 - 58 |
Host publication: |
Kehittämisen palat, yhteisöjen salat : näkökulmia kasvatukseen ja koulutukseen |
Type of Publication: |
A3 Book chapter |
Field of Science: |
516 Educational sciences |
Subjects: | |
Copyright information: |
© 2017 TUP ja tekijät. Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |