Lasten osallistuminen ja posthumanistinen ontologia : urittuvaa ja emergenttiä kartoittamassa |
|
Author: | Tammi, Tuure1; Hohti, Riikka2 |
Organizations: |
1Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta 2Helsingin yliopiston kasvatustieteellinen tiedekunta |
Format: | article |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.3 MB) |
Persistent link: | http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2018082233919 |
Language: | English |
Published: |
Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura,
2017
|
Publish Date: | 2018-08-22 |
Description: |
AbstractOsallistuminen lukeutuu lapsuudentutkimuksen isoihin aiheisiin. Osallistumisella saatetaan kuitenkin tarkoittaa monia eri asioita, kuten yksilön kyvykkyyttä tai yhteisön käytänteiden muotoutumista. Se voi olla sekä emansipatorinen prosessi että itsehallinnan tuottamisen strategia. Analysoimme artikkelissamme kahta alakouluun sijoittuvaa empiiristä tapausta ja pohdimme, mitä osallistuminen voisi tarkoittaa, kun otamme huomioon posthumanistisen ontologian suhteisuuden ja verkottuneisuuden. Lopuksi avaamme kaksi näkökulmaa osallistumiseen: urittuva ja emergentti osallistuminen. see all
|
Series: |
Kasvatus & aika |
ISSN: | 1797-2299 |
ISSN-E: | 1797-2299 |
ISSN-L: | 1797-2299 |
Issue: | 1 |
Pages: | 69 - 83 |
Type of Publication: |
A1 Journal article – refereed |
Field of Science: |
516 Educational sciences |
Subjects: | |
Copyright information: |
Kasvatus & Aika noudattaa Open Access -periaatetta, jonka mukaan lehti on avoimesti saatavilla ilman tilausmaksuja. Kirjoittajilta ei myöskään peritä maksuja. Julkaisun kustannukset katetaan apurahoilla ja taustaseuran taloudellisella tuella. Kasvatus & Ajan julkaisufoorumiluokitus on 1 (ks. http://www.tsv.fi/julkaisufoorumi). Lehti löytyy kansainvälisestä Open Access -lehtien hakemistosta (http://www.doaj.org). Julkaistu tässä arkistossa kustantajan luvalla. |