Opettaja tukemassa kouluviihtyvyyden ilmapiiriä tunteita navigoimalla |
|
Author: | Ahola, Kaisa; Lanas, Maija; Hämäläinen, Anni |
Format: | article |
Version: | accepted version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.3 MB) |
Persistent link: | http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2019061019730 |
Language: | Finnish |
Published: |
Koulutuksen tutkimuslaitos,
2017
|
Publish Date: | 2019-06-10 |
Description: |
AbstractKouluviihtyvyys on todettu Suomessa useissa tutkimuksissa heikoksi. Aiemmat tutkimukset osoittavat opettajan roolin kouluviihtyvyyden rakentumisessa merkittäväksi, mutta tutkimustietoa opettajan toiminnasta kouluviihtyvyyden tukemisessa on vähän. Tässä etnografisessa tapaustutkimuksessa tuotamme uutta tietoa siitä, kuinka opettaja voi toiminnallaan ”navigoida tunteita” ja siten tukea luokkayhteisön myönteisiä tunteita ja kouluviihtyvyyttä. Tunteiden navigointi on kansainvälisessä tutkimuksessa viimeaikoina noussut käsite, joka liittyy opettajan tekemään tunnetyöhön (emotional labour). Artikkelissa tunteita tarkastellaan interaktionistisen tunneteorian viitekehyksessä performatiivisina diskursseina. Tutkimus toteutettiin etnografisena tapaustutkimuksena pohjoissuomalaisessa alakoulussa. Tutkimuksen perusteella esitämme, että kouluviihtyvyyden ilmapiiriä tukiessaan opettaja murtaa niin kutsuttua ”emotionaalista käsikirjoitusta”, joka luonnollistaa viihtyvyyden kannalta haitallisia tunteita kouluarkeen see all
|
Series: |
Kasvatus |
ISSN: | 0022-927X |
ISSN-L: | 0022-927X |
Volume: | 48 |
Issue: | 4 |
Pages: | 288 - 300 |
Type of Publication: |
A1 Journal article – refereed |
Field of Science: |
516 Educational sciences |
Subjects: | |
Copyright information: |
© 2017 Kirjoittajat & Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry. |