Opettajan puhe taitavien fysiikan ja kemian opettajien tunneilla |
|
Author: | Kärnä, Pirkko Liisa1; Harmoinen, Sari2; Vesterinen, Veli-Matti3; |
Organizations: |
1Helsingin yliopisto 2Oulun yliopisto 3Turun yliopisto |
Format: | article |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.1 MB) |
Persistent link: | http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2019070322753 |
Language: | Finnish |
Published: |
Finnish Mathematics and Science Education Research Association,
2018
|
Publish Date: | 2019-07-03 |
Description: |
TiivistelmäTässä etnografisessa tutkimuksessa havainnoitiin ja haastateltiin kahta peruskoulun fysiikan ja kemian opettajaa, joiden opetuksen korkea taso oli näkynyt sekä oppimistuloksissa että oppilaiden myönteisissä asenteissa fysiikan ja kemian opiskelua kohtaan. Molemmat opettajat olivat löytäneet vahvuuksiensa mukaisen lähestymistavan opetukseen. Toinen opettaja tuki aktiivisesti oppilaan itsenäistä työskentelyä kun taas toisen opettajan tunnit olivat strukturoidumpia. Hänellä oli taito selittää asiat selkeästi ja mielenkiintoisesti. Tutkimuksen opettajat ohjasivat kokeellista työskentelyä eri tavoin tekemällä siitä oppilaalle merkityksellisen. Havainnoinnin perusteella opettajan puheen tehtävänä on käsitteiden muodostamisen tukeminen luomalla merkityksellisiä yhteyksiä, oppilaan ymmärryksen tarkistaminen, sekä vuorovaikutuksen rakentaminen. Näistä tehtävistä keskeisin oli vuorovaikutuksen rakentaminen, mikä näkyi keskustelunomaisena puheena oppitunneilla. see all
|
Series: |
FMSERA Journal |
ISSN: | 2490-158X |
ISSN-E: | 2490-158X |
ISSN-L: | 2490-158X |
Volume: | 2 |
Issue: | 1 |
Pages: | 35 - 44 |
Type of Publication: |
A1 Journal article – refereed |
Field of Science: |
516 Educational sciences 114 Physical sciences |
Subjects: | |
Copyright information: |
All papers published in FMSERA Journal are double-blind peer-reviewed and licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. |
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ |