Kerrottu tyytyväisyys, pettymys ja ärtymys sairaalan organisaatiomuutoksen kontekstissa : osastonhoitajien tunteet merkityksellistämisen prosessissa
Lunkka, Nina; Pätsi, Jaana; Suhonen, Marjo (2017-08-27)
Lunkka, N., Pätsi, J., Suhonen, M., errottu tyytyväisyys, pettymys ja ärtymys sairaalan organisaatiomuutoksen kontekstissa - osastonhoitajien tunteet merkityksellistämisen prosessissa, 2017, Hallinnon Tutkimus, Vol. 36, p. 170-185.
© Hallinnon tutkimus seura RY. Rinnakkaistallennettu kustantajan luvalla.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019082725640
Tiivistelmä
Abstract
Sensemaking is a process by which individuals actively construct meanings towards novel and ambiguous situations they confront. The role of emotions in sensemaking is two folding: emotions affect to sensemaking but they also affect to emotions actors construct towards the situation. In the study, nurse managers’ sensemaking of their experiences of emotions in the context of organizational change were analyzed with narrative analysis. As a result, three tales were constructed: 1) tale of satisfied nurse manager, 2) tale of disappointed nurse manager and 3) tale of irritated nurse manager.
Tiivistelmä
Merkityksellistämisen prosessissa rakennetaan ymmärrystä käsillä olevasta uudesta tai ristiriitaisesta tilanteesta tai tapahtumasta, kuten organisaatiomuutoksesta. Tunteet vaikuttavat merkityksellistämisen prosessiin ja merkityksellistäminen puolestaan vaikuttaa asiaa kehittävien toimijoiden tunnetiloihin. Artikkelissa analysoitiin narratiivisella analyysillä kymmenen sairaalan osastonhoitajan jälkikäteistä tunnekokemusten merkityksellistämistä saman organisaatiomuutoksen kontekstista. Analyysin tuloksena rakentui kolme tyyppitarinaa, jotka olivat: 1) tyytyväisen osastonhoitajan tarina, 2) pettyneen osastonhoitajan tarina ja 3) ärtyneen osastonhoitajan tarina. Tulosten perusteella voidaan esittää, että osastonhoitajien identiteettiä uhkaavat tapahtumat tai tilanteet saattavat nostaa esiin tunteita, jotka häiritsevät merkityksellistämisen prosessia. Lisäksi organisaatiomuutoksen johtamisen käytänteillä on vahva yhteys niihin tunteisiin, joita osastonhoitajat kehittävät organisaatiomuutosta kohtaan. Tämä edelleen vaikuttaa organisaatiomuutoksen uskottavuuteen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]