Monilukutaito koodin purkajana : ehdotus laaja-alaiseksi ohjelmoinnin pedagogiikaksi |
|
Author: | Mertala, Pekka; Palsa, Lauri; Slotte Dufva, Tomi |
Format: | article |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.2 MB) |
Persistent link: | http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe202003319872 |
Language: | Finnish |
Published: |
Media- ja viestintätieteellinen seura Mevi,
2020
|
Publish Date: | 2021-03-28 |
Description: |
TiivistelmäTässä artikkelissa esitetään malli laaja-alaisesta ohjelmoinnin pedagogiikasta. Digitalisaation myötä algoritmit lävistävät yhä useampia elämänalueita ja sekä koulussa että sen ulkopuolella oppilaita hallitaan, ohjataan ja kontrolloidaan koodin ja algoritmien avulla. Tätä valta-asetelmaa ei kuitenkaan käsitellä perusopetuksessa vaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ohjelmointi tarjotaan oppilaille näennäisen arvovapaina päättelyharjoituksina. Tilanne on ristiriidassa osallistumista, demokratiaa ja vaikuttamista korostavien opetussuunnitelmaperusteiden linjausten kanssa. Artikkelissa esitämme, että ohjelmoinnin moniulotteisempi käsittely onnistuu laajentamalla ymmärrystä ohjelmoinnista laajan tekstikäsityksen mukaisesti tekstitapahtumana ja koodista sosiomateriaalisena tekstinä, jolla on aina yhteiskunnallisia ja sosiaalisia seuraamuksia. Teoreettisesti artikkeli tukeutuu erityisesti monilukutaidon pedagogiikkaan, joka tarjoaa sekä pedagogisen viitekehyksen että konkreettisia välineitä siihen, miten ohjelmointiin liittyviä yhteiskunnallisia kysymyksiä kuten kriittistä toimijuutta algoritmisessa ja dataistuneessa mediaympäristössä voidaan käsitellä osana perusopetusta. see all
|
Series: |
Media & viestintä |
ISSN: | 1798-3827 |
ISSN-E: | 2342-477X |
ISSN-L: | 1798-3827 |
Volume: | 43 |
Issue: | 1 |
Pages: | 21 - 46 |
DOI: | 10.23983/mv.91079 |
OADOI: | https://oadoi.org/10.23983/mv.91079 |
Type of Publication: |
A1 Journal article – refereed |
Field of Science: |
516 Educational sciences 518 Media and communications |
Subjects: | |
Copyright information: |
© 2020 Pekka Mertala ja Media- ja viestintätieteellinen seura Mevi. |