Kissatarina : uusi menetelmä lasten kerrontaitojen arvioimiseen |
|
Author: | Mäkinen, Leena1 |
Organizations: |
1Oulun yliopisto, Logopedian tutkimusyksikkö |
Format: | article |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.6 MB) |
Persistent link: | http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe20201218101449 |
Language: | Finnish |
Published: |
Niilo Mäki instituutti,
2019
|
Publish Date: | 2020-12-18 |
Description: |
TiivistelmäLasten kerrontataitojen arviointi osana lapsen laajempaa kielellistä tutkimusta on tärkeää, sillä kerronta on merkittävä kielenkehityksen osaalue ja kerronnan vaikeuksia esiintyy esimerkiksi lapsilla, joilla on kehityksellinen kielihäiriö tai autismikirjon häiriö. Kerrontataitojen arviointiin on Suomessa ollut varsin vähän tutkittuja menetelmiä, eikä kuvasarjan pohjalta kerrontaan ole ollut käytössä lainkaan viitearvoja. Kissatarina — Lasten kerrontataitojen arviointimenetelmä perustuu tutkittuun tietoon kerrontataitojen kehityksestä ja arvioinnista. Testi on tarkoitettu erityisesti puheterapeuttien työvälineeksi, ja sen pääasiallinen käyttötarkoitus on auttaa tunnistamaan lapset, joiden kerrontataidot ovat tuen tarpeessa. Huolellinen arviointi on tehokkaan ja lapsen kielellisten vaikeuksien ydinongelmiin keskittyvän kuntoutuksen perusta. Kissatarinassa lasten kertomuksista arvioidaan relevantin informaatiosisällön määrää ja tarkkuutta. Testiin on laadittu persentiiliarvot, joiden avulla lasten suoriutumista voidaan tarkastella suhteessa viiteaineistoon. Tässä artikkelissa kuvataan tarkemmin Kissatarina-arviointimenetelmän teoreettista taustaa ja käyttötarkoitusta. see all
|
Series: |
Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti |
ISSN: | 2342-9046 |
ISSN-L: | 2342-9046 |
Volume: | 29 |
Issue: | 4 |
Pages: | 30 - 36 |
Type of Publication: |
A1 Journal article – refereed |
Field of Science: |
6121 Languages |
Subjects: | |
Copyright information: |
© Niilo Mäki -säätiö. Rinnakkaistallennettu säätiön luvalla. |