Lääketieteen opiskelijoiden työelämälähtöinen näkemys perusopetuksen kehityskohteista |
|
Author: | Kerkkonen, Anna1; Merenmies, Jussi2; Kortekangas-Savolainen, Outi3; |
Organizations: |
1Lääketieteen laitos, Itä-Suomen yliopisto 2Lasten ja nuorten sairaudet, Helsingin yliopisto ja HUS 3Lääketieteellisen tiedekunnan koulutuksen kehittämisyksikön (TUTKE), Turun yliopisto
4Yleislääketiede, Tampereen yliopisto
5Oulun yliopisto, lääketieteellinen tiedekunta ja MRC Oulu 6OYS:n lasten ja nuorten klinikka 7Itä-Suomen yliopisto 8KYS:n lasten ja nuorten klinikka |
Format: | article |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.3 MB) |
Persistent link: | http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe202102164941 |
Language: | Finnish |
Published: |
Suomalainen lääkäriseura Duodecim,
2020
|
Publish Date: | 2021-06-24 |
Description: |
TiivistelmäEntistäkin parempia kesäkandeja Lääketieteen perusopetuksen tärkeä tavoite on antaa opiskelijalle hyvät käytännön valmiudet toimia lääkärin tehtävissä. Suurin osa ylimpien vuosikurssien opiskelijoista työskentelee kesäaikana lääkärinä. Pyysimme kesätöissä olleita kahden ylimmän vuosikurssin opiskelijoita arvioimaan työelämävalmiuksiaan ja antamaan ehdotuksia perusopetuksen kehittämiseksi. Onnistumisia oli koettu ammattihenkilöstön välisen yhteistyön, potilas-lääkärivuorovaikutuksen ja potilaan haastattelemisen osa-alueilla. Heikoimmin oli onnistuttu toimenpiteissä, diagnoosin löytämisessä ja potilaan tutkimisessa. Perusopetusta toivottiin tapauslähtöisemmäksi ja enemmän perusterveydenhuollossa tarvittavaa osaamista painottavaksi. Ohjaavaa yksilöllistä palautetta ja toimenpideopetusta haluttiin lisää. Toivelistalla oli myös lausuntojen laatimisen opetusta, lääkehoidon erityiskysymysten huomiointia, moniammatillisen yhteistyön harjoittelua ja lääkäriksi kasvamisen tukemista. see all
AbstractWork-based view of medical students on the development targets of basic education In Finland, medical students can work temporarily as a doctor after completing the first four years’ studies. We asked students to assess their working life skills and to suggest ideas to further improve education. The perceived strengths were professional collaboration, patient-physician interaction, and interviewing the patient. More challenging were performing procedures and diagnosing and examining the patient. Students requested more case-based education, emphasis on primary health care skills, individual feedback, and teaching of procedures. Students suggested also that medical education should focus more on writing medical documents, polypharmacy, interprofessional co-operation, and professional development. see all
|
Series: |
Duodecim. Lääketieteellinen aikakauskirja |
ISSN: | 0012-7183 |
ISSN-E: | 2242-3281 |
ISSN-L: | 0012-7183 |
Volume: | 136 |
Issue: | 13 |
Pages: | 1614 - 1621 |
Type of Publication: |
A1 Journal article – refereed |
Field of Science: |
3121 General medicine, internal medicine and other clinical medicine |
Subjects: | |
Copyright information: |
© 2020 Suomalainen Lääkäriseura Duodecim. |