University of Oulu

Korpua, J., & Longi, J. (2021). Face vastaan Heel: Hyvän ja pahan vastakkainasettelu yhdysvaltalaisessa showpainissa. Lähikuva – Audiovisuaalisen Kulttuurin Tieteellinen Julkaisu, 34(2-3), 57–73. https://doi.org/10.23994/lk.111161

Face vastaan Heel : hyvän ja pahan vastakkainasettelu yhdysvaltalaisessa showpainissa

Saved in:
Author: Korpua, Jyrki1; Longi, Juho
Organizations: 1Oulun yliopisto
Format: article
Version: published version
Access: open
Online Access: PDF Full Text (PDF, 1 MB)
Persistent link: http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2021102652349
Language: Finnish
Published: Lähikuva-yhdistys, 2021
Publish Date: 2021-10-26
Description:

Abstract

Artikkeli käsittelee stereotyyppisen ”hyvän” ja ”pahan” kamppailua yhdysvaltalaisessa televisioidussa showpainissa. Showpaini on yleisöviihdettä, jossa kamppailulajit yhdistyvät teatterimaiseen esiintymiseen käsikirjoitetuissa ja ennalta päätetyissä tarinoissa. Showpaini on suureellista spektaakkelia, jossa käytetään liioiteltuja reaktioita.

Tämä artikkeli käsittelee hyvän ja pahan kohtaamista showpainissa yhden erityisen kuvaavan tapausesimerkin kautta, joka on valikoitu yhdysvaltalaisesta WWE-showpainiorganisaatiosta. Tapausesimerkissä ”hyvä” (face) eli Shinsuke Nakamura kohtasi ”pahan” (heel) eli Samoa Joen sarjassa otteluita, jotka televisioitiin suurelle yleisölle ja joihin liittyi runsaasti oheismateriaalia Internetissä. Artikkelimme tarkastelee, kuinka tämä spektaakkelinen kokonaisuus rakennettiin tarinallisesti näistä elementeistä. Kysymme, miten ja millaisista osista televisioitu showpaininarratiivi rakentuu.

see all

Abstract

The article investigates the stereotyped battle of “good” versus “bad” on televised American professional wrestling. Professional wrestling, or “Sports Entertainment” as WWE-promotion calls it, is an extremely popular audiovisual spectacle, which combines elements of sports, martial arts, theatre, and dance performances. It also uses spectacular theatrical reactions and audience participation on competitions, where outcomes are (usually) predetermined.

Demonstrating a structural analysis of the narrative, the article focuses on the construction of a professional wrestling spectacle by doing a case study on a series of matches from WWE (World Wrestling Entertainment), where Shinsuke Nakamura, a stereotyped “good” wrestler (so-called Face) fought against Samoa Joe, a stereotyped “evil” wrestler (so-called Heel).

see all

Series: Lähikuva
ISSN: 2343-399X
ISSN-E: 2343-399X
ISSN-L: 2343-399X
Volume: 34
Issue: 2-3
Pages: 57 - 73
DOI: 10.23994/lk.111161
OADOI: https://oadoi.org/10.23994/lk.111161
Type of Publication: A1 Journal article – refereed
Field of Science: 616 Other humanities
6122 Literature studies
6131 Theatre, dance, music, other performing arts
Subjects:
Copyright information: Lähikuvan tekstiaineistoja koskee avoimen julkaisemisen lisenssi Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0). Tekijänoikeus säilyy kirjoittajalla siten, että sen alkuperäinen julkaisuoikeus on Lähikuva-lehdellä. Muut saavat käyttää, kopioida, välittää, levittää ja esittää tekijänoikeuksiin kuuluvaa teosta sekä sen pohjalta tehtyjä muokattuja versioita, jos he mainitsevat teoksen alkuperäisen tekijän ja artikkelin DOI-tunnuksen. Tieteellisiä tekstejä koskevat lisäksi normaalit tieteellisen lainaamisen käytännöt. Lisenssin ulkopuolelle on rajattu Lähikuvassa julkaistut kuvat, joiden kohdalla noudatetaan alkuperäisen teoksen käyttö- ja tekijänoikeuksia. Lähikuva uses the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0) for texts published in the journal. The authors retail full copyright to their work during and after the publication, and Lähikuva retains the rights for original publication of the texts. Others may read, download, copy, distribute, print, and perform versions of the text without asking permission if they name the author and use DOI id as the reference. Normative practice of scholarly citation also pertains to all articles. The images published in the journal are outside the CC BY 4.0 licence. The use of images follow their original copyright licences.
  https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/