Äitien tyytyväisyys synnytyksenaikaiseen hoitoon : kysely kolmessa keskussairaalassa |
|
Author: | Luoma, Tuija1,2; Melender, Hanna-Leena1; Rajala, Mira1; |
Organizations: |
1Oulun yliopisto, Hoitotieteen ja terveyshallintotieteen tutkimusyksikkö 2Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soite |
Format: | article |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.1 MB) |
Persistent link: | http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2021111054623 |
Language: | Finnish |
Published: |
Hoitotieteiden tutkimusseura,
2020
|
Publish Date: | 2021-11-10 |
Description: |
TiivistelmäTutkimuksen tarkoituksena oli kuvata äitien tyytyväisyyttä synnytyksenaikaiseen hoitoon kolmessa suomalaisessa keskussairaalassa. Aineisto kerättiin Synnyttäjän tyytyväisyys synnytyksenaikaiseen hoitoon (SynTy) -mittarilla joulukuun 2019 ja helmikuun 2020 välisenä aikana. Kyselylomakkeen palautti täytettynä 231 äitiä ja vastausprosentti oli 51. Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin. Äitien tyytyväisyys synnytyksenaikaiseen hoitoon oli korkea kaikilla mitatuilla sisäisen hallinnan ulottuvuuksilla, jotka olivat biologis-fysiologinen, toiminnallinen, tiedollinen, sosiaalis-yhteisöllinen, kokemuksellinen ja eettinen ulottuvuus. Kuitenkin verrattuna muihin eri ulottuvuuksien yksittäisiin kysymyksiin, äidit eivät olleet aivan niin tyytyväisiä omiin vaikutusmahdollisuuksiinsa ja tiedonsaantiinsa kivunhallinnassa sekä oman hallinnan tunteensa säilymiseen. Synnytyksen käynnistymisellä, synnytyssairaalan internetsivuihin tutustumisella ennen synnytystä ja raskaudenaikaisilla ongelmilla oli tilastollisesti merkitsevä yhteys tyytyväisyyteen. Tutkimustulokset osoittivat, että äitien asiakastyytyväisyyden näkökulmasta synnytyksen aikainen hoito oli pääosin laadukasta. Tuloksia voidaan hyödyntää esimiestyössä, kätilöiden ja lääkäreiden koulutuksissa sekä työhön perehdytyksessä. see all
AbstractMaternal satisfaction with intrapartum care : a survey in three central hospitals The purpose of this study was to describe maternal satisfaction with intrapartum care in three central hospitals. The data was collected with the Maternal Satisfaction with Intrapartum Care (MatSatIC) instrument between December 2019 and February 2020. A questionnaire was completed and returned by 231 mothers, giving a response rate of 51%. The data was analysed by statistical methods. Maternal satisfaction with intrapartum care was high in all measured dimensions of empowerment, which were bio-physiological, functional, cognitive, social, experiential, and ethical. However, of the single items included in the different sum variables formed according to the dimensions, the mothers were not quite so satisfied with their opportunities to influence the choices regarding pain control, the amount of information given about pain management methods and maintaining their sense of control. The way the labour had started, becoming acquainted with the hospital websites and problems with the pregnancy itself were statistically significantly associated with satisfaction with intrapartum care. The results of this study showed that from the participating mothers’ client/patient satisfaction perspective, they received high quality intrapartum care. These findings can be utilized by leadership and management in maternity units, in the education of midwives and physicians, and orientation programs for new employees. see all
|
Series: |
Hoitotiede |
ISSN: | 0786-5686 |
ISSN-L: | 0786-5686 |
Volume: | 32 |
Issue: | 4 |
Pages: | 238 - 249 |
Type of Publication: |
A1 Journal article – refereed |
Field of Science: |
3141 Health care science |
Subjects: | |
Copyright information: |
© 2020 Hoitotiede. |