Pedagoginen konsultaatio osana erityisopettajan työtä |
|
Author: | Veivo, Lea1; Mäntykivi, Kirsi2 |
Organizations: |
1LeaWe -koulutuskeskus 2Oulun yliopisto kasvatustieteiden tiedekunta |
Format: | article |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.9 MB) |
Persistent link: | http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2021120959921 |
Language: | Finnish |
Published: |
Helsingin yliopisto Koulutuksen arviointikeskus,
2021
|
Publish Date: | 2021-12-09 |
Description: |
AbstraktiTässä artikkelissa esittelemme tutkimustamme siitä, millaisia käsityksiä erityisopettajilla on pedagogisesta konsultaatiosta opettajien työssä ja koulun toimintakulttuurissa. Tutkimustulosten mukaan erityisopettajat kokevat pedagogisen konsultaation yhteistyönä ja osaamisen jakamisena, jolloin muille opettajille mahdollistuu riittävä tuki erityisesti tukea tarvitsevien oppilaiden kanssa. Tutkimuksen mukaan keskeistä on, että erityisopettajilla on riittävät resurssit sekä mahdollisuus osallistua pedagogiseen johtamiseen ja erityisen tuen prosessien kehittämiseen. Tämä mahdollistuu oppilaitosjohdon tuella, jolloin voidaan puhua jaetusta johtamisesta. Pedagoginen konsultaatio voi tällöin osaltaan kehittää koulun toimintakulttuuria inklusiiviseen suuntaan. see all
|
Series: |
eEriKa |
ISSN: | 1458-1841 |
ISSN-E: | 2243-0075 |
ISSN-L: | 1458-1841 |
Issue: | 1 |
Pages: | 16 - 22 |
Type of Publication: |
D1 Article in a trade journal |
Field of Science: |
516 Educational sciences |
Subjects: | |
Copyright information: |
© 2021 Kirjoittajat. CC BY 4.0. |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |