University of Oulu

Huikuri, H. The autonomic cardiac nervous system and arrhythmogenesis: risk stratification in the foreseeable future. Herzschr Elektrophys 32, 320–322 (2021). https://doi.org/10.1007/s00399-021-00777-0

The autonomic cardiac nervous system and arrhythmogenesis : risk stratification in the foreseeable future

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Author: Huikuri, Heikki1
Organizations: 1Oulu University Hospital and University of Oulu, Kajaanintie 50, 90220, Oulu, Finland
Format: article
Version: published version
Access: open
Online Access: PDF Full Text (PDF, 0.2 MB)
Persistent link: http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe202201178803
Language: English
Published: Springer Nature, 2021
Publish Date: 2022-01-17
Description:

Abstract

Both experimental and clinical studies have shown that the autonomic nervous system plays an important role in arrhythmogenesis. Many methods describing cardiovascular autonomic regulation have been developed and tested for use as predictors of arrhythmic and other cardiovascular events. The majority of studies have focused on patients with known cardiac disease, such as prior myocardial infarction or congestive heart failure. All-cause mortality, as well as non-sudden and sudden cardiac death have been used as main endpoints. Sudden cardiac death has often been considered to be equivalent to arrhythmic cardiac arrest. Despite promising results in this field, markers of the autonomic nervous system are still not routinely used in clinical practice, mainly due to the fact that measurement of these markers does not result in evidence-based therapeutic implications. There is still a lack of randomized trials using autonomic markers as pre-defined variables in selecting patients for the studies, which would have yielded results that an intervention reduces the arrhythmic or other endpoint in those with abnormal or impaired autonomic regulation. Hence, at present, the possible use of autonomic assessment in predicting life-threatening arrhythmias is restricted to individual cases at the borders of intervention guidelines.

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Zusammenfassung

Experimentelle wie auch klinische Studien zeigen, dass das vegetative Nervensystem eine wichtige Rolle in der Entstehung von Herzrhythmusstörungen spielt. Es wurden viele Verfahren zur Beschreibung der kardiovaskulären vegetativen Regulation entwickelt und als Prädiktoren arrhythmischer und anderer kardiovaskulärer Ereignisse getestet. Die Mehrzahl der Studien konzentriert sich auf Patienten mit bekannter Herzerkrankung, etwa mit vorausgegangenem Myokardinfarkt oder Herzinsuffizienz. Die Gesamtmortalität wie auch der nichtplötzliche und plötzliche Herztod wurden als primäre Endpunkte herangezogen. Der plötzliche Herztod wird häufig mit dem arrhythmischen Herzstillstand gleichgesetzt. Trotz vielversprechender Ergebnisse in diesem Bereich werden Marker des vegetativen Nervensystems weiterhin nicht routinemäßig in der klinischen Praxis verwendet, hauptsächlich weil die Erfassung dieser Marker keine evidenzbasierten therapeutischen Konsequenzen hat. Es fehlen immer noch randomisierte Studien mit Markern der autonomen Regulation als vordefinierte Variablen für die Auswahl von Studienteilnehmern, die zeigen würden, dass eine Intervention die arrhythmiebezogenen oder andere Endpunkte bei Patienten mit abweichender oder gestörter vegetativer Regulation senkt. Folglich beschränkt sich die mögliche Nutzung einer Beurteilung der autonomen Regulation, um lebensbedrohende Arrhythmien vorherzusagen, gegenwärtig auf Einzelfälle im Grenzbereich von Therapieleitlinien.

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Series: Herzschrittmachertherapie + Elektrophysiologie
ISSN: 0938-7412
ISSN-E: 1435-1544
ISSN-L: 0938-7412
Volume: 32
Issue: 3
Pages: 320 - 322
DOI: 10.1007/s00399-021-00777-0
OADOI: https://oadoi.org/10.1007/s00399-021-00777-0
Type of Publication: A1 Journal article – refereed
Field of Science: 3121 General medicine, internal medicine and other clinical medicine
Subjects:
Funding: Open Access funding provided by University of Oulu including Oulu University Hospital.
Copyright information: © The Author(s) 2021. This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License, which permits use, sharing, adaptation, distribution and reproduction in any medium or format, as long as you give appropriate credit to the original author(s) and the source, provide a link to the Creative Commons licence, and indicate if changes were made. The images or other third party material in this article are included in the article’s Creative Commons licence, unless indicated otherwise in a credit line to the material. If material is not included in the article’s Creative Commons licence and your intended use is not permitted by statutory regulation or exceeds the permitted use, you will need to obtain permission directly from the copyright holder. To view a copy of this licence, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.
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