Suun terveydenhuollon ammattihenkilöstön opiskelijaohjausosaaminen |
|
Author: | Keinänen, Anna-Leena1,2; Lähdesmäki, Raija3; Mikkonen, Kristina4; |
Organizations: |
1Lääketieteellinen tiedekunta, Hoitotieteen ja terveyshallintotieteen tutkimusyksikkö, Oulun yliopisto 2Oulun ammattikorkeakoulu, Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma 3Suun terveyden tutkimusyksikkö, Lääketieteellinen tiedekunta, Oulun yliopisto
4Lääketieteellinen tiedekunta, Hoitotieteen ja terveyshallintotieteen tutkimusyksikkö, Oulun yliopisto, Oulun yliopistollinen sairaala, MRC Oulu
|
Format: | article |
Version: | accepted version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.2 MB) |
Persistent link: | http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe202201199396 |
Language: | Finnish |
Published: |
Suun terveydenhoidon ammattiliitto,
2020
|
Publish Date: | 2022-01-19 |
Description: |
TiivistelmäLähtökohdat: Koulutusrakenteiden muutokset edellyttävät opiskelijaohjausosaamista. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla hammaslääkäreiden, suuhygienistien ja hammashoitajien opiskelijaohjausosaamista ja taustamuuttujien yhteyttä siihen suun terveydenhuollossa. Tutkimusasetelma, aineisto ja menetelmät: Tutkimusasetelmana oli poikkileikkaustutkimus. Aineisto kerättiin Opiskelijaohjausosaamisen — mittarilla syksyllä 2017 Suomen Hammaslääkäriliiton sivustolle (tkharjoittelu.hammaslaakariliitto.fi) kirjautuneissa terveyskeskuksissa työskenteleviltä hammaslääkäreiltä, suuhygienisteiltä ja hammashoitajilta (N=3209) sekä Ohjaajahammaslääkärikoulutuksen käyneiltä hammaslääkäreiltä (N=26). Vastausprosentti oli 34.2 % (N=1097). Aineisto analysoitiin IBM SPSS 22.0 -ohjelmalla. Aineiston kuvailussa käytettiin frekvenssi- ja prosenttilukuja sekä tunnuslukuja. Taustatietojen ja summamuuttujien välisiä yhteyksiä tarkasteltiin ristiintaulukoinnilla ja ryhmien välisten erojen tilastollista merkitsevyyttä testattiin Kruskal-Wallisin testillä. Tilastollisen merkitsevyystestin rajana pidettiin p < 0.05. Tutkimustulokset: Vastaajat arvioivat ohjausosaamisensa tyydyttäväksi opiskelijan oppimisen tukemisen, ohjauskeskustelun ja kehittävän palautteen antamisen osalta. Työyksikön opiskelijaohjauskäytäntöjen ja toimintatapojen tunteminen, ohjaajan motivaatio ja tavoitteellinen ohjaus ja opiskelijalähtöinen arviointi arvioitiin heikoksi. Opiskelijaohjauskoulutukseen osallistumisella oli yhteys opiskelijaohjausosaamiseen. Johtopäätökset: Opiskelijaohjausosaamisessa on kehitettävää kaikilla osaamisen alueilla, erityisesti ohjauskäytäntöjen tuntemisessa, ohjauksen tavoitteellisuudessa, opiskelijalähtöisessä arvioinnissa ja ohjaajan motivaatiossa. Opiskelijaohjauskoulutuksia tarvitaan ohjausosaamisen kehittämiseksi. see all
|
Series: |
Suun terveydeksi |
ISSN: | 1457-408X |
ISSN-L: | 1457-408X |
Issue: | 4/2020 |
Pages: | 26 - 33 |
Type of Publication: |
D1 Article in a trade journal |
Field of Science: |
313 Dentistry |
Subjects: | |
Copyright information: |
© 2020 Kirjoittajat ja Suun terveydenhoidon ammattiliitto. |