Taidelähtöiset menetelmät ja queerit tyttökietoumat alakouluikäisten suhdekulttuureissa
Puutio, Eveliina; Huuki, Tuija; Pihkala, Suvi; Lehmusniemi, Anni (2021-11-17)
Puutio, E., Huuki, T., Pihkala, S. & Lehmusniemi A. (2021). Taidelähtöiset menetelmät ja queerit tyttökietoumat alakouluikäisten suhdekulttuureissa. Nuorisotutkimus 39(3), s.58-74. Helsinki: Nuorisotutkimusseura ry. https://journal.fi/nuorisotutkimus/issue/download/8458/1490
© Nuorisotutkimusseura ry.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112266404
Tiivistelmä
Abstrakti
Tässä artikkelissa tarkastelemme orastavia romanttisia suhdekulttuureja lapsuuden ja nuoruuden rajapinnoilla keskittyen erityisesti niistä etäisyyden ottamiseen tyttöjen näkökulmasta. Tutkimuksen aineisto on tuotettu 2010-luvun jälkipuoliskolla eräässä pohjoissuomalaisen kaupungin alakoulussa yhdessä viidesluokkalaisten tyttöjen kanssa. Hyödyntämällä feministisiä uusmaterialistisia ja posthumanistisia sekä taidelähtöisiä teoreettis-metodologisia välineitä rakennamme analyysissa kolme materiaalis-diskursiivista queeria tyttökietoumaa. Niiden avulla havainnollistamme, kuinka ulkonäkö, ruumiillisuus ja heteroseksuaalisten suhteiden epäseksualisointi kietoutuivat toisiinsa tavoilla, jotka mahdollistivat tyttöjen etäisyyden ottamisen romanttissävytteisistä suhdekulttuureista. Osoitamme myös, miten lyhytelokuvan valmistaminen taidelähtöisenä lähestymistapana mahdollisti heteronormatiivisille suhdetapaisuuksille vaihtoehtoisten visioiden kehkeytymisen. Tutkimus tekee näkyväksi esiteini-ikäisten koululaisten keskuudessa jo olemassa olevia (hetero)normatiivisuutta haastavia suhteisuuden käytäntöjä. Lisäksi se tuo esiin taidelähtöisten menetelmien pedagogisia ja metodisia mahdollisuuksia varhaisnuorten suhdekulttuurien tutkimuksessa ja käsittelyssä sekä väkivallattomien koulukulttuurien kehittämisessä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]