Ekspansiivinen oppiminen ja toiminnan yhteisen kohteen kehitys yrittäjyysyhteisön muutoslaboratoriossa |
|
Author: | Cornér, Tuija1; Kajamaa, Anu2; Tuunainen, Juha3 |
Organizations: |
1Helsingin yliopisto, kasvatustieteellinen tiedekunta 2Oulun yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta 3Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu |
Format: | article |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.2 MB) |
Persistent link: | http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2022120569455 |
Language: | English |
Published: |
Jyväskylän yliopisto,
2022
|
Publish Date: | 2022-12-05 |
Description: |
AbstractTieteellisessä kirjallisuudessa on vain vähän näyttöä siitä, miten ajallisesti rajoittuneet (temporal) ja kehkeytyvät (emergent) organisaatiot oppivat yhteisöinä ja määrittelevät toimintansa kohteen tai olemassaolonsa tarkoituksen. Uuden tutkimustiedon tuottaminen on tärkeää myös niiden toiminnan oikeuttamiseksi ja toiminnan jatkuvuuden ja jatkuvan oppimisen tukemiseksi. Analysoimme tässä luvussa moniorganisatorisen yrittäjyysyhteisön ekspansiivista oppimisprosessia ja toiminnan yhteisen kohteen kehittymistä muutoslaboratorioksi kutsutun kehittämisintervention aikana. Tunnistimme aineistosta kolme ekspansiiviseksi oppimiseksi tulkitsemaamme vaihetta, joiden myötä kehittämisinterventioon osallistuneiden toimijoiden toiminnan yhteinen kohde muodostui ja kehittyi: ongelmien analyysi, jossa osallistujien puhe keskittyi ongelmien kuvaamiseen ja kohde näyttäytyi ristiriitaisena ja vaikeatajuisena; ongelmien käsittely, jossa kohde alkoi saada ratkaisu-ulottuvuuksia; ja ratkaisun laatiminen, jossa kohde sanallistettiin yrittäjyysyhteisön uudenlaiseksi toimintamalliksi. Tässä luvussa kuvaamamme tutkimus lisää kulttuurihistorialliseen toiminnan teoriaan perustuvaa ymmärrystä toiminnan yhteisen kohteen muodostumisesta ja kehittymisestä ajallisesti rajoittuneissa ja kehkeytyvissä organisaatioissa. Tutkimus tarjoaa lisäksi uutta tietoa muutoslaboratoriomenetelmän soveltamisesta vielä suhteellisen harvinaisissa moniorganisatorisissa konteksteissa. Tutkimus tuottaa myös tietoa jatkuvan oppimisen ja muutoksen mahdollisuuksista ja haasteista tällaisissa ja muissa monimutkaisissa toimintaympäristöissä. see all
|
Series: |
SoPhi |
ISSN: | 1238-8025 |
ISSN-L: | 1238-8025 |
ISBN: | 978-951-39-9443-3 |
Pages: | 193 - 217 |
Host publication: |
Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä |
Host publication editor: |
Lemmetty, Soila Collin, Kaija |
Type of Publication: |
A3 Book chapter |
Field of Science: |
516 Educational sciences |
Subjects: | |
Copyright information: |
© 2022 Kirjoittajat. Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY 4.0. |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |