University of Oulu

Sirkko, R. (2022). Koulunkäynninohjaajien asema ja työnkuva inkluusioon pyrkivässä koulussa. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti 32(2). https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2022/05/Sirkko-NMI-Bulletin_2_2022.pdf

Koulunkäynninohjaajien asema ja työnkuva inkluusioon pyrkivässä koulussa

Saved in:
Author: Sirkko, Riikka1
Organizations: 1Kasvatustieteiden laitos, Oulun yliopisto
Format: article
Version: published version
Access: embargoed
Persistent link: http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2022121671995
Language: Finnish
Published: Niilo Mäki instituutti, 2022
Publish Date: 2024-05-24
Description:

Abstrakti

Inklusiivinen koulu perustuu ajatukseen, että kaikki koulun toimijat tekevät yhteistyötä ja että sen kautta pyritään vastaamaan oppilaiden tuen tarpeisiin ja mahdollistamaan opiskelu lähikoulussa. Läheisimpiä oppilaiden ja opettajien yhteistyökumppaneita koulun arjessa ovat koulunkäynninohjaajat, joiden määrä on meillä Suomessa kasvanut viime vuosikymmenten aikana. Koulunkäynninohjaajien työpanoksella on suuri merkitys oppilaiden oppimisen ja koulunkäynnin tuen käytännön toteuttamisessa kouluissa. Koulunkäynninohjaajien ammattikunnan työnkuvasta ja asemasta kouluissa ei kuitenkaan juuri puhuta ja ajantasaisen tutkimustiedon määrä on vähäistä. Tämän puheenvuoron tarkoituksena on nostaa keskusteluun koulunkäynninohjaajien ammattikunnan työnkuvaa ja merkitystä inkluusioon pyrkivässä perusopetuksessa.

see all

Series: Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti
ISSN: 2342-9046
ISSN-L: 2342-9046
Volume: 32
Issue: 2
Pages: 1 - 10
Type of Publication: A1 Journal article – refereed
Field of Science: 516 Educational sciences
Subjects:
Copyright information: © Niilo Mäki -säätiö