Tunteet ruumiillisesti rakentuvina lasten välisissä suhteissa päiväkodissa |
|
Author: | Tahkola, Elmiina1; Kinnunen, Susanna1; Juutinen, Jaana1; |
Organizations: |
1Oulun yliopisto |
Format: | article |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.3 MB) |
Persistent link: | http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe202301102162 |
Language: | Finnish |
Published: |
Suomen varhaiskasvatus,
2022
|
Publish Date: | 2023-01-10 |
Description: |
TiivistelmäTässä kerronnallisessa tutkimuksessa tarkastellaan tunteita ruumiillisesti rakentuvina lasten välisissä suhteissa päiväkodissa. Tutkimuksen teoreettinen tuki on ruumiillisuudessa ja tunteita kasvatuskontekstissa käsittelevissä tutkimuksissa. Tutkimuskysymyksenä on: Miten tunteet rakentuvat ruumiillisesti lasten välisissä suhteissa päiväkodissa? Tutkimuksen aineistona on video- ja havainnointimateriaali, joka tuotettiin kahdessa suomalaisessa 3–5-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä. Tutkimus osoittaa, että tunteet lasten välisissä suhteissa rakentuvat dynaamisesti liikkeen, eleiden ja erilaisten puhetyylien kudelmana. Tunteet näyttäytyvät muuttuvien merkitysten ja kokemusten kokonaisuutena, joka rakentuu kussakin tilanteessa omanlaisekseen. Tutkimus korostaa tunteiden ruumiillisen rakentumisen moniulotteisuutta ja hienovaraisuutta lasten välisissä suhteissa, sekä herättää pohtimaan tunteisiin liittyviä käytänteitä päiväkodissa. see all
AbstractThis narrative study explores emotions constructed as embodied in relations between children in day care centres. Theoretically, the study leans on studies of embodiment and emotions in the context of education. The research question is: How are emotions constructed as embodied in the relations between children in day care centres? The research material consists of video and observation material, which was produced in two Finnish day care centres in groups of children aged 3–5 years. The research illustrates that emotions in relations between children are constructed dynamically as a weave of movement, gestures, and different styles of speech. Emotions appear as an entity of changing meanings and experiences that is constructed in a unique way in each moment. The research highlights the multidimensionality and subtlety of emotions constructed as embodied in relations between children, as well as raises to consider the emotional practices in day care centres. see all
|
Series: |
Journal of early childhood education research |
ISSN: | 2323-7414 |
ISSN-E: | 2323-7414 |
ISSN-L: | 2323-7414 |
Volume: | 11 |
Issue: | 3 |
Pages: | 22 - 40 |
Type of Publication: |
A1 Journal article – refereed |
Field of Science: |
516 Educational sciences |
Subjects: | |
Funding: |
Tämän artikkelin kirjoittamista on tukenut Mannerheimin Lastensuojeluliiton tutkimussäätiö ja Suomen Akatemia (hankkeen numero 332232). |
Academy of Finland Grant Number: |
332232 |
Detailed Information: |
332232 (Academy of Finland Funding decision) |
Copyright information: |
© 2022 Elmiina Tahkola, Susanna Kinnunen, Jaana Juutinen ja Minna Uitto. Peer-review under responsibility of the editorial board of the journal. Publication of the article in accordance with the Creative Commons Non-Commercial license. ISSN 2323-7414; ISSN-L 2323-7414 online. Suomen Varhaiskasvatus ry–Early Childhood Education Association Finland. |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |