Suhteissa muovautuvat johtajuudet yksityisen varhaiskasvatuksen johtajien moniäänisissä kertomuksissa |
|
Author: | Mäntyjärvi, Marjo1; Viljamaa, Elina1; Puroila, Anna-Maija1 |
Organizations: |
1Oulun yliopisto |
Format: | article |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.4 MB) |
Persistent link: | http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe202301102165 |
Language: | Finnish |
Published: |
Suomen varhaiskasvatus,
2022
|
Publish Date: | 2023-01-10 |
Description: |
TiivistelmäArtikkelissa tarkastellaan yksityisen varhaiskasvatuksen johtajuutta erilaisissa suhteissa muovautuvana ilmiönä. Tutkimuksessa on haastateltu erilaisissa johtajuuspositioissa olevia yksityisen varhaiskasvatuksen johtajia eri puolilta Suomea. Dialogisen analyysin avulla tunnistetaan haastatteluista johtajien puhuvan johtajuudesta suhteessa itseensä, elämänkulkuun, substanssiin, työhön, sidosryhmiin ja yhteiskuntaan. Johtajien puheissa erottuu kolme erilaista johtajuuskertomusta; elämäntapajohtajuus, tasapainoileva johtajuus ja kehittämisjohtajuus. see all
AbstractThe article examines the leadership of private early childhood education as a phenomenon that is shaped in different relations. The study draws on interviews with managers of private early childhood education in different leadership positions from across Finland. Dialogical analysis is used to identify narratives from interviews in which leaders talk about leadership in relation to themselves and their life course, substance, work, stakeholders, and society. Three different leadership narratives are discussed: leadership as a way of life, balancing leadership and developmental leadership. see all
|
Series: |
Journal of early childhood education research |
ISSN: | 2323-7414 |
ISSN-E: | 2323-7414 |
ISSN-L: | 2323-7414 |
Volume: | 11 |
Issue: | 2 |
Pages: | 174 - 196 |
Type of Publication: |
A1 Journal article – refereed |
Field of Science: |
516 Educational sciences |
Subjects: | |
Copyright information: |
© 2022 Marjo Mäntyjärvi, Elina Viljamaa ja Anna-Maija Puroila. Peer-review under responsibility of the editorial board of the journal. Publication of the article in accordance with the Creative Commons Non-Commercial license. ISSN 2323-7414; ISSN-L 2323-7414 online.Suomen Varhaiskasvatus ry –Early Childhood Education Association Finland. |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |