Itsesäätelytaidot ja kiinnittyminen opettajaopintojen käsityössä |
|
Author: | Vastimo, Minna1 |
Organizations: |
1Kasvatustieteiden tiedekunta, Oulun yliopisto |
Format: | article |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 1.2 MB) |
Persistent link: | http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2023021527284 |
Language: | Finnish |
Published: |
Suomen ainedidaktinen tutkimusseura,
2022
|
Publish Date: | 2023-02-15 |
Description: |
AbstraktiOppimisen itsesäätelyn taidoilla on todettu olevan yhteys akateemisissa opinnoissa menestymiseen. Tämä käsityöopintojen aikana toteutettu kvantitatiivinen tutkimus käsittelee Oulun yliopiston luokanopettajaopiskelijoiden (N = 156) oppimisen itsesäätelytaitoja käsityöopintojen alkuvaiheessa. Tutkimusaineisto kerättiin Motivated Strategies for Learning Questionnaire -kyselyn (MSLQ; Pintrich, Smith & Garcia, 1993) avulla. Tutkimuksen mukaan opiskelijoiden itsesäätelytaidot eri oppimisstrategioiden käytössä olivat hyvällä tasolla, mikä ilmeni erityisesti ponnisteluiden säätelyssä ja avun hakemisessa. Opiskelijat, joilla oli hyvät oppimisen itsesäätelyn taidot, raportoivat myös korkeampaa kognitiivista kiinnittymistä käsityöopintoihin. Opintojaksolla suoriutumisella ja oppimisen itsesäätelytaidoilla oli yhteys myös opettajaopiskelijoiden käsityöharrastuneisuuden kanssa. see all
|
Series: |
Ainedidaktiikka |
ISSN: | 2489-5636 |
ISSN-E: | 2489-5636 |
ISSN-L: | 2489-5636 |
Volume: | 6 |
Issue: | 2 |
Pages: | 24 - 51 |
DOI: | 10.23988/ad.100642 |
OADOI: | https://oadoi.org/10.23988/ad.100642 |
Type of Publication: |
A1 Journal article – refereed |
Field of Science: |
516 Educational sciences |
Subjects: | |
Copyright information: |
© 2022 Ainedidaktiikka. Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä. |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |