Itsenäinen osaamisalue vai kaikkien taitojen äiti : reflektiivisyyden merkitys opettajan osaamiselle |
|
Author: | Körkkö, Minna1; Ketonen, Laura2 |
Organizations: |
1Oulun yliopisto 2Jyväskylän yliopisto |
Format: | article |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.4 MB) |
Persistent link: | http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2023042438317 |
Language: | Finnish |
Published: |
Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura,
2023
|
Publish Date: | 2023-04-24 |
Description: |
AbstraktiReflektio on keskeinen opettajan oppimisen edesauttaja. Tämän tutkimuksen lähtökohtana on havaintomme, että opettajankoulutuksessa reflektiota tarkastellaan usein pelkkänä ammatillisen kehittymisen välineenä, jonka avulla opettaja kehittää työtään ja itseään opettajana. Määritelmä ei kuitenkaan anna tarkkaa kuvaa siitä, kuinka reflektio kytkeytyy opettajan laaja-alaiseen osaamiseen ja miten reflektiotaito kehittyy osana osaamista. Artikkelissamme käsittelemme reflektiivisyyttä tarkastelemalla moniulotteista opettajan osaamisen prosessimallia (MAP). Tavoitteena on tutkia reflektion suhdetta MAP-mallin opettajan osaamisalueisiin. Analyysissa tarkastelemme MAP-mallin perustana olevaa kirjallisuutta kahden reflektiomallin näkökulmasta: Mezirowin transformatiivisen oppimisen teorian sekä Korthagenin holistisen lähestymistavan. Tutkimustulostemme mukaan reflektio kytkeytyy opettajan kaikkiin osaamisalueisiin tilannesidonnaisten taitojen (havaitseminen, tulkinta, päätöksenteko) sekä ammatillisten käytäntöjen kautta. Havaitsimme myös, että analysoimamme aineiston reflektiokuvauksista puuttui lähes kokonaan Mezirowin kriittisen reflektion taso, mutta Korthagenin malli oli aineistossa laajasti edustettuna. Tulkintamme mukaan reflektio voidaan ymmärtää itsenäisenä osaamisalueena, jonka kehittymistä tulee tukea. Tutkimus ottaa kantaa, mitä tämä tarkoittaa MAP-mallin ja opettajankoulutuksen kehittämisen kannalta. see all
|
Series: |
Kasvatus & aika |
ISSN: | 1797-2299 |
ISSN-E: | 1797-2299 |
ISSN-L: | 1797-2299 |
Volume: | 17 |
Issue: | 1 |
Pages: | 184 - 202 |
Article number: | 10 |
DOI: | 10.33350/ka.116947 |
OADOI: | https://oadoi.org/10.33350/ka.116947 |
Type of Publication: |
A1 Journal article – refereed |
Field of Science: |
516 Educational sciences |
Subjects: | |
Copyright information: |
© 2023 Kasvatus & Aika. Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä. |
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ |