Lasten osallisuutta mahdollistavat ja estävät tekijät esiopetuksessa |
|
Author: | Kyrönlampi, Taina1; Uitto, Minna1 |
Organizations: |
1Oulun yliopisto |
Format: | article |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 2.3 MB) |
Persistent link: | http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2023061956365 |
Language: | Finnish |
Published: |
Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura,
2022
|
Publish Date: | 2023-06-19 |
Description: |
AbstraktiArtikkeli tarkastelee lasten osallisuutta mahdollistavia ja estäviä tekijöitä esiopetuksessa. Tutkimusaineisto koottiin yhden päiväkodin esiopetusryhmässä, ja tutkimukseen osallistui 13 lasta. Aineisto koostuu neljästä ryhmäkeskustelusta, jotka käytiin lasten ottamien valokuvien pohjalta. Tutkimuskysymys on, mitkä tekijät mahdollistavat ja estävät lasten osallisuutta esiopetuksessa. Ilmiötä lähestytään lapsuudentutkimuksen viitekehyksessä Giorgin fenomenologisesta metodologiasta käsin. Tutkimustulosten pohjalta lasten osallisuuden kannalta merkittävää esiopetuksessa oli yhteinen leikki vertaisten kanssa. Lasten osallisuus näkyi kuitenkin jännitteisenä ilmiönä, jossa ovat yhtä aikaa läsnä pakon ja vapaaehtoisuuden elementit. Tutkimustulosten mukaan kasvattajilla oli keskeinen rooli siinä, miten he mahdollistivat tilojen ja materiaalien hyödyntämistä lasten yhteisessä leikissä ja toiminnassa sekä miten he osallistuivat itse lasten leikkeihin ja toimintoihin. Artikkelin lopuksi pohditaan, miten tutkimuksen tuloksia voitaisiin hyödyntää kasvatustyössä sekä kasvattajia koulutettaessa.see all
|
Series: |
Kasvatus & aika |
ISSN: | 1797-2299 |
ISSN-E: | 1797-2299 |
ISSN-L: | 1797-2299 |
Volume: | 16 |
Issue: | 2 |
Pages: | 90 - 108 |
DOI: | 10.33350/ka.95401 |
OADOI: | https://oadoi.org/10.33350/ka.95401 |
Type of Publication: |
A1 Journal article – refereed |
Field of Science: |
516 Educational sciences |
Subjects: | |
Funding: |
Artikkelin kirjoittamista on tukenut Opettajan työn moninaistuvat suhteet (RELA)-tutkimushanke (Suomen Akatemia, 2020-2024, hankkeen numero 332232). |
Academy of Finland Grant Number: |
332232 |
Detailed Information: |
332232 (Academy of Finland Funding decision) |
Copyright information: |
© 2022 Kasvatus & Aika. Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä. |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |