Erityisopettajan työ osa-aikaisessa erityisopetuksessa |
|
Author: | Sirkko, Riikka1; Kotilainen, Ninnu1; Takala, Marjatta2 |
Organizations: |
1Oulun yliopisto, Kasvatustieteden ja psykologian tiedekunta 2Oulun yliopisto, Kasvatustieteiden ja psykologian laitos |
Format: | article |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.4 MB) |
Persistent link: | http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe20231103142868 |
Language: | Finnish |
Published: |
Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura,
2023
|
Publish Date: | 2023-11-03 |
Description: |
AbstraktiOsa-aikainen erityisopetus on ollut koko suomalaisen perusopetuksen historian ajan tärkeässä asemassa oppilaiden koulunkäynnin tukea järjestettäessä. Oppilaiden määrän kasvun myötä erityisopettajien työn sisältö on muuttunut ja on nostettu esille huoli työnkuvan liiallisesta laajenemisesta. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme perusopetuksen osa-aikaisessa erityisopetuksessa työskentelevien erityisopettajien näkemyksiä työnkuvastaan sekä sen kehittämistarpeista. Tutkimukseen osallistui 249 erityisopettajaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, jota jaettiin Facebookin erityisopettajaryhmissä joulukuussa 2022 ja tammikuussa 2023. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin ja siitä paikannettiin kolme työn sisältöä kuvaavaa kategoriaa: 1) opetuksen ja tuen antaminen oppilaille, 2) tuen toteuttaminen yhteistyössä: konsultaatio ja moniammatillinen yhteistyö ja 3) työn kehittäminen, seuranta ja suunnittelu. Lisäksi paikansimme kolme työn kehityskohdetta: 1) työtehtävien rajaaminen, 2) työn kehittäminen lainsäädännön kautta sekä 3) kuntoutuksellisen ja yksilöllisen työotteen painottaminen. Johtopäätöksenä toteamme, että laaja-alainen erityisopettaja tukee koulussa oppilaita ja myös luokan- ja aineenopettajia. Yhteistyöllä pystytään tukemaan oppilaita jo varhaisessa vaiheessa. Tuen joustava antaminen niin kollegoille kuin oppilaillekin edellyttää erityisopettajien mukaan muutoksia työnkuvan määrittelyyn. Erityisopettajat ovat avainasemassa edistämässä inklusiivisen koulun kehitystä. see all
|
Series: |
Kasvatus & aika |
ISSN: | 1797-2299 |
ISSN-E: | 1797-2299 |
ISSN-L: | 1797-2299 |
Volume: | 17 |
Issue: | 3 |
Pages: | 4 - 25 |
DOI: | 10.33350/ka.128889 |
OADOI: | https://oadoi.org/10.33350/ka.128889 |
Type of Publication: |
A1 Journal article – refereed |
Field of Science: |
516 Educational sciences |
Subjects: | |
Copyright information: |
Copyright (c) 2023 Kasvatus & Aika. Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.
|
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ |