Luova käsityö kulttuurien kohtaamisessa : tapaustutkimus luovan käsityöprojektin vaikutuksista maahanmuuttajaoppilaan akkulturaatioprosessiin suomalaisessa alakoulussa
Syrjänen, Pialiina; Lopes, Suvi (2013-05-08)
Syrjänen, Pialiina
Lopes, Suvi
P. Syrjänen; S. Lopes
08.05.2013
© 2013 Pialiina Syrjänen, Suvi Lopes. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201305131253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201305131253
Tiivistelmä
Tämän kvalitatiiviseen ja hermeneuttis-fenomenologiseen tutkimustraditioon nojaavan tapaustutkimuksen tavoitteena oli selvittää luovan käsityön vaikutuksia maahanmuuttajaoppilaiden akkulturaatioprosessiin. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin ensin maahanmuuttoa ja akkulturaatioprosessia eri teorioiden valossa selvittäen erityisesti maahanmuuttajalapsen sopeutumisprosessin piirteitä. Lisäksi käsiteltiin käsityökasvatusta ja käsillä tekemistä ihmisen hyvinvointia edistävänä tekijänä. Erityisenä käsillä tekemisen ulottuvuutena otettiin luova käsityö. Tutkimuksen empiirisessä osassa tutkittiin, millä tavoin luovalla käsityöprojektilla oli vaikutusta maahanmuuttajaoppilaiden akkulturaatioprosessiin suomalaisessa alakoulussa.
Tutkimuksen tavoitteiden ja teoriataustan pohjalta tutkimukselle asetettiin tutkimuskysymykset, jotka muotoutuivat seuraavasti: 1. Millaisena oppilaat kokevat luovan käsityöprojektin? Miten oppilaiden luovuus ilmenee projektin aikana? 2. Miten oppilaiden akkulturaatioprosessi ilmenee projektin aikana? 3. Miten luova käsityöprojekti vaikuttaa oppilaiden akkulturaatioprosessiin?
Aineisto kerättiin tutkimusprojektissa, jossa maahanmuuttajaoppilaat työskentelivät luovan käsityön parissa. Tutkimuskohteena oli neljä maahanmuuttajaoppilasta kolmesta eri kulttuurista. Heidät valittiin erään oululaisen koulun valmistavan opetuksen ryhmästä. Ryhmä koostui kolmesta tytöstä ja yhdestä pojasta. Aineisto kerättiin osallistuvan havainnoinnin keinoin.
Luovalla käsityöllä oli tämän tutkimuksen perusteella vaikutuksia maahanmuuttajaoppilaiden akkulturaatioprosessiin. Tätä tukivat sekä teoriatausta että projektista saadut havainnot, joiden mukaan käsillä tekemisen ja luovuuden kautta maahanmuuttajaoppilas voi toteuttaa itseään sekä kehittää identiteettiään ja itsetuntoaan. Tutkimustulosten perusteella oppilaiden viihtyminen ja motivaatio lisääntyivät luovien käsitöiden parissa. Identiteetin ja itsetunnon kehittyminen sekä luovan käsityön kautta saatavat kokemukset itsensä toteuttamisesta antavat maahanmuuttajaoppilaille tärkeitä työkaluja heidän akkulturaatioprosessiinsa.
Tutkimuksen tavoitteiden ja teoriataustan pohjalta tutkimukselle asetettiin tutkimuskysymykset, jotka muotoutuivat seuraavasti: 1. Millaisena oppilaat kokevat luovan käsityöprojektin? Miten oppilaiden luovuus ilmenee projektin aikana? 2. Miten oppilaiden akkulturaatioprosessi ilmenee projektin aikana? 3. Miten luova käsityöprojekti vaikuttaa oppilaiden akkulturaatioprosessiin?
Aineisto kerättiin tutkimusprojektissa, jossa maahanmuuttajaoppilaat työskentelivät luovan käsityön parissa. Tutkimuskohteena oli neljä maahanmuuttajaoppilasta kolmesta eri kulttuurista. Heidät valittiin erään oululaisen koulun valmistavan opetuksen ryhmästä. Ryhmä koostui kolmesta tytöstä ja yhdestä pojasta. Aineisto kerättiin osallistuvan havainnoinnin keinoin.
Luovalla käsityöllä oli tämän tutkimuksen perusteella vaikutuksia maahanmuuttajaoppilaiden akkulturaatioprosessiin. Tätä tukivat sekä teoriatausta että projektista saadut havainnot, joiden mukaan käsillä tekemisen ja luovuuden kautta maahanmuuttajaoppilas voi toteuttaa itseään sekä kehittää identiteettiään ja itsetuntoaan. Tutkimustulosten perusteella oppilaiden viihtyminen ja motivaatio lisääntyivät luovien käsitöiden parissa. Identiteetin ja itsetunnon kehittyminen sekä luovan käsityön kautta saatavat kokemukset itsensä toteuttamisesta antavat maahanmuuttajaoppilaille tärkeitä työkaluja heidän akkulturaatioprosessiinsa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31934]