University of Oulu

Photo diary project : valokuvapäiväkirja reflektion välineenä

Saved in:
Author: Rapo, Ari
Organizations: 1University of Oulu, Faculty of Education, Department of Educational Sciences and Teacher Education, Education
Format: ebook
Version: published version
Access: open
Online Access: PDF Full Text (PDF, 9.7 MB)
Persistent link: http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201311151880
Language: Finnish
Published: Oulu : A. Rapo, 2013
Publish Date: 2013-11-18
Physical Description: 149 p.
Thesis type: Master's thesis
Tutor: Hyvönen, Pirkko
Reviewer: Hyvönen, Pirkko
Järvelä, Sanna
Description:
Minäpystyvyyden tuntemukset mahdollistavat yksilön kehittymisen erilaisissa tehtävissä. Olennaista siinä on jatkuva, tietoinen reflektointi. Koska perinteinen kirjoittamiseen perustuva reflektointi vaatii varsin vahvaa orientaatiota kirjoitusprosessiin, verbaalisen reflektion rinnalle tarvitaan muitakin menetelmiä, kuten visuaaliseen ilmaisuun perustuvia keinoja. Valokuva tarjoaa monia etuja, mutta sitä on tutkittu ref-lektion välineenä verrattain vähän. Tämän tutkimuksen merkitys on vastata haasteeseen miten valokuvaa voidaan hyödyntää reflektiossa, käyttämällä menetelmänä valokuvapäiväkirjaa. Tutkimuksessa selvitettiin miten valokuvapäiväkirjan rakentaminen ja ylläpitäminen koetaan reflektion välineenä. Siinä tutkittiin millaisia mahdollisia yhteyksiä valokuvapäiväkirjatyöskentelyllä on henkilön minäpystyvyyden uskomuksiin. Valokuvapäiväkirjatyöskentely tässä kontekstissa tarkoittaa säännöllistä ja toistuvaa, sanallista ja kuvallista reflektointia, jossa painopisteenä on pohdiskelu kuvallisen ilmaisun kaut-ta, valokuvaamalla. Minäpystyvyyteen vaikuttavat mm. onnistumisen kokemukset, sosiaaliset mallit ja sosiaalinen kannustus sekä positiivinen ajattelu. Tutkimuksen menetelminä käytettiin etnografiaa ja laadullisen aineiston sisällönanalyysia. Menetelmälli-sesti hyödynnettiin myös design-tutkimuksen (DBR) lähestymistapaa. Aineistonkeruu toteutettiin kolmes-sa vaiheessa: kahtena www-kyselynä (alku- ja loppukyselyt, N=26 ja N=21) sekä blogityöskentelynä (N=22). Osallistujat päivittivät yhteisen blogin kautta valokuvapäiväkirjaa säännöllisesti verkossa vähin-tään kahden kuukauden ajan. Tutkimus osoitti, että valokuvapäiväkirja työskentelytapana sai aikaan tässä kontekstissa yhteyksiä erityi-sesti sellaisiin minäpystyvyyden tuntemuksiin, jotka liittyvät onnistumisen kokemuksiin ja hallinnan tun-teeseen (Mastery Experience), sosiaalisiin malleihin (Social Modeling) ja vertaistukeen (Social Persuati-on). Tutkimuksessa selvisi että valokuvapäiväkirja auttaa prosessoimaan omia tuntemuksia, jäsentämään ja suuntaamaan ajatuksia uusille urille, erityisesti silloin kun päiväkirjaa toteutetaan säännöllisesti tarkoituk-sellisin, aktiivisin ottein. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että valokuvapäiväkirjamainen pohdinta soveltuu hyvin reflektion väli-neeksi ja tukemaan perinteistä sanallista reflektointia. Parhaimmillaan se tuo tekijälleen minäpystyvyyden osatekijöitä vahvistavia kokemuksia. Yhteisöllisissä oppimisprosesseissa valokuvapäiväkirja näyttäisi toimivan hyvin tiedonrakentamisessa ja luovassa kollaboraatiossa. Valokuvapäiväkirja soveltuu menetel-mänä itsesäätöisyyden tukemiseen esimerkiksi oppimispäiväkirjan tai portfolion osana, työyhteisön kehit-tämisprojekteissa sekä erilaisissa luovan kollaboraation operaatioissa.
see all

Subjects:
Copyright information: This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited.