Arvo ohjelmistotuotteiden valmistamisessa, hinnoittelussa ja myymisessä kuluttajille suunnatuilla markkinoilla
Haataja, Olli (2014-04-07)
Haataja, Olli
O. Haataja
07.04.2014
© 2014 Olli Haataja. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201404091252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201404091252
Tiivistelmä
Arvo on taloustieteen keskeisimpiä käsitteitä. Yrityksen arvon luominen asiakkaille puolestaan on menestyvän liiketoiminnan elinehto. Arvo on myös tämän ohjelmistoliiketoimintaan liittyvän pro gradu -tutkielman keskiössä. Yrityksien on tärkeää tiedostaa, mitkä ohjelmistotuotteen ominaisuudet tuottavat arvoa asiakkaille, jotta ohjelmistotuotteelle voidaan antaa sopiva hinta. Tällöin ohjelmistotuotetta voidaan markkinoida myös tehokkaasti.
Tässä tutkielmassa on tarkasteltu arvon ilmenemistä kuluttajamarkkinoilla toimivien ohjelmistoyritysten valmistamien ohjelmistotuotteiden valmistamisessa, hinnoittelussa ja myymisessä. Tutkielmassa käsitellään erilaisia tapoja luoda asiakkaille arvoa. Lisäksi tutkielmassa on käsitelty hinnoittelua yleisestä ja ohjelmistoliiketoiminnan näkökulmasta.
Tutkielman menetelmäsuuntaus on kvalitatiivinen tutkimus. Aineisto kerättiin haastattelemalla viiden kuluttajamarkkinoilla toimivan oululaisen ohjelmistoyritysten hinnoittelusta vastaavia henkilöitä. Haastattelujen perusteella havaittiin, että suorittaakseen asiakkaan kokemaan arvoon perustuvaa hinnoittelua yrityksen tarvitsee hallita myös arvoa tuottavien ominaisuuksien lisääminen tuotteeseensa. Teorian ja käytännön perusteella havaittiin, että kuluttajamarkkinoilla on vaikea ottaa huomioon asiakkaiden ohjelmistotuotteelle kokemaa arvoa ja markkinoida asiakkaille ohjelmistotuotetta, joka ei tuota asiakkaille mitattavissa olevaa arvoa.
Tutkimuksen keskeisimmäksi tulokseksi ja tärkeimmäksi kontribuutioksi muodostui ”Ohjelmistotuotteiden arvoperusteisen valmistamisen, hinnoittelun ja myymisen malli kuluttajamarkkinoille”, jota ohjelmistoyritykset voivat käyttää edellä mainittujen toimintojen tehokkaaseen suorittamiseen.
Tässä tutkielmassa on tarkasteltu arvon ilmenemistä kuluttajamarkkinoilla toimivien ohjelmistoyritysten valmistamien ohjelmistotuotteiden valmistamisessa, hinnoittelussa ja myymisessä. Tutkielmassa käsitellään erilaisia tapoja luoda asiakkaille arvoa. Lisäksi tutkielmassa on käsitelty hinnoittelua yleisestä ja ohjelmistoliiketoiminnan näkökulmasta.
Tutkielman menetelmäsuuntaus on kvalitatiivinen tutkimus. Aineisto kerättiin haastattelemalla viiden kuluttajamarkkinoilla toimivan oululaisen ohjelmistoyritysten hinnoittelusta vastaavia henkilöitä. Haastattelujen perusteella havaittiin, että suorittaakseen asiakkaan kokemaan arvoon perustuvaa hinnoittelua yrityksen tarvitsee hallita myös arvoa tuottavien ominaisuuksien lisääminen tuotteeseensa. Teorian ja käytännön perusteella havaittiin, että kuluttajamarkkinoilla on vaikea ottaa huomioon asiakkaiden ohjelmistotuotteelle kokemaa arvoa ja markkinoida asiakkaille ohjelmistotuotetta, joka ei tuota asiakkaille mitattavissa olevaa arvoa.
Tutkimuksen keskeisimmäksi tulokseksi ja tärkeimmäksi kontribuutioksi muodostui ”Ohjelmistotuotteiden arvoperusteisen valmistamisen, hinnoittelun ja myymisen malli kuluttajamarkkinoille”, jota ohjelmistoyritykset voivat käyttää edellä mainittujen toimintojen tehokkaaseen suorittamiseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32008]