Queer-pedagogiikkaa peruskoulussa : kahden opetusmateriaalin analyysi queer-näkökulmasta
Honka, Laura-Maarit (2014-12-04)
Honka, Laura-Maarit
L.-M. Honka
04.12.2014
© 2014 Laura-Maarit Honka. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201412052119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201412052119
Tiivistelmä
Peruskoulu tavoittaa kaikki lapset maassamme ja toimii arvojen ja asenteiden eteenpäin viejänä. Tämän takia on kiinnitettävä huomiota siihen mitä arvoja ja asenteita koulumme edustaa. Peruskoulu Suomessa edustaa heteronormatiivista maailmankuvaa, jossa ihmiset ovat oletusarvoisesti heteroseksuaaleja ja sukupuolia nähdään olevan kaksi. Heteronormatiivisuus on vallan muoto, joka hiljentää muiden kuin heteroseksuaalien äänet. Tämän tutkimuksen näkökulma on queer-teoriassa; näin ollen tämä tutkimus pyrkii haastamaan heteronormatiivisia rakenteita tuomalla esiin opetusmateriaalia, jota opettajat voisivat käyttää tuodakseen seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen äänet kuuluviin.
Tutkimuksen viitekehyksenä on queer-teoria ja -pedagogiikka, joihin liittyvät käsitteet heteronormatiivisuus, seksuaalinen suuntautuminen ja sukupuolen moninaisuus. Näiden käsitteiden pohtiminen olisi opettajalle tärkeää, jotta hän voisi opettaa ja keskustella sukupuolesta ja seksuaalisesta suuntautumisesta omassa luokassaan. Tutkimuksessa tarkastellaan myös sitä, kuinka heteronormatiiviset rakenteet vaikuttavat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluviin oppilaisiin. Queer-näkökulman sisältävää opetusmateriaalia alakouluun löytyy hyvin vähän. Tässä työssä esitellään kaksi opetusmateriaalia: Ready, set, respect! GLSEN’s elementary school toolkit (RSR) ja Creating Safe Space for GLBTQ Youth: A Toolkit (CSS toolkit), jotka on analysoitu queer-pedagogiikan näkökulmasta. Laadullinen sisällönanalyysi osoittaa, että RSR soveltuu käytettäväksi alakouluun, mutta materiaalin queer-näkökulma on heikko. CSS toolkit on suunniteltu yläkoulun puolelle ja siinä queer-näkökulma on vahvasti esillä.
Peruskoulun opetussuunnitelma uudistuu 2016 ja samaan aikaan peruskouluihin tulee uusia vaatimuksia tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslain muutosten myötä. Nämä uudistukset luovat hyvät lähtökohdat queer-näkökulman sisältävälle sukupuolitietoiselle opetukselle. Valmis opetusmateriaali ja päättäjien tuki on ensiarvoisen tärkeää onnistuneelle queer-näkökulman sisältävälle sukupuolitietoiselle opetukselle.
Tutkimuksen viitekehyksenä on queer-teoria ja -pedagogiikka, joihin liittyvät käsitteet heteronormatiivisuus, seksuaalinen suuntautuminen ja sukupuolen moninaisuus. Näiden käsitteiden pohtiminen olisi opettajalle tärkeää, jotta hän voisi opettaa ja keskustella sukupuolesta ja seksuaalisesta suuntautumisesta omassa luokassaan. Tutkimuksessa tarkastellaan myös sitä, kuinka heteronormatiiviset rakenteet vaikuttavat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluviin oppilaisiin. Queer-näkökulman sisältävää opetusmateriaalia alakouluun löytyy hyvin vähän. Tässä työssä esitellään kaksi opetusmateriaalia: Ready, set, respect! GLSEN’s elementary school toolkit (RSR) ja Creating Safe Space for GLBTQ Youth: A Toolkit (CSS toolkit), jotka on analysoitu queer-pedagogiikan näkökulmasta. Laadullinen sisällönanalyysi osoittaa, että RSR soveltuu käytettäväksi alakouluun, mutta materiaalin queer-näkökulma on heikko. CSS toolkit on suunniteltu yläkoulun puolelle ja siinä queer-näkökulma on vahvasti esillä.
Peruskoulun opetussuunnitelma uudistuu 2016 ja samaan aikaan peruskouluihin tulee uusia vaatimuksia tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslain muutosten myötä. Nämä uudistukset luovat hyvät lähtökohdat queer-näkökulman sisältävälle sukupuolitietoiselle opetukselle. Valmis opetusmateriaali ja päättäjien tuki on ensiarvoisen tärkeää onnistuneelle queer-näkökulman sisältävälle sukupuolitietoiselle opetukselle.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32009]