Tiede, usko ja tieteisusko : kehysanalyyttinen katsaus uusateistiseen maailmankatsomukseen Richard Dawkinsin Jumalharhassa
Ollila, Sanna-Kaisa (2015-02-11)
Ollila, Sanna-Kaisa
S.-K. Ollila
11.02.2015
© 2015 Sanna-Kaisa Ollila. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201502121079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201502121079
Tiivistelmä
Tutkielmani tavoitteena on selvittää Richard Dawkinsin Jumalharha-teoksessa rakennettua maailmankuvaa ja sitä, miten Dawkins tuo maailmankuvaansa esille. Dawkins on vakaumuksellinen ateisti, ja Jumalharhan keskeinen teema on uskonnon ja ateismin vastakkainasettelu ja rinnakkaiselo yhteiskunnassa. Aineistona käytän ainoastaan mainittua teosta, mutta olen käyttänyt tärkeinä tutkimuskenttää avartavina lähteinä Jumalharhalle kirjoitettuja vastineita.
Tutkimusmetodini on kehysanalyysi. Metodi soveltuu erinomaisesti sen tutkimiseen, miten viestinnässä korostetaan asioita niin, että haluttu viesti saadaan tuotua yleisölle halutussa muodossa. Kehysanalyysin avulla tutkin sitä, missä valossa Dawkins tarkastelee toisaalta uskontoa ja toisaalta ateismia sekä perusteita näiden kahden maailmankatsomuksen puolesta ja niitä vastaan.
Tutkielmani keskeisin tulos on se, että Dawkins maalaa Jumalharhassa lukijalle dualistista maailmaa. Uskonto ja ateismi ovat toisensa ehdottomia vastakohtia ja Dawkins kyseenalaistaa niiden rinnakkaiselon mahdollisuuden. Kirjassa on läsnä kolmikerroksinen maailmankatsomuksellinen hierarkia, jossa ylimmällä tasolla on käsitys todellisuudesta ja moraalista. Näiden alle asettuvat käsitykset uskonnosta ja ateismista, joiden alla on edelleen kolme kehysparia. Nämä kehysparit ovat vapaus ja vankeus, hyvinvointi ja inhimillinen kärsimys sekä totuus ja epätotuus. Kehyspareista uskonnon alla ovat vankeus, inhimillinen kärsimys sekä epätotuus ja vastaavasti ateismin alla vapaus, hyvinvointi sekä totuus. Jumalharhasta on hahmotettavissa ihmiskunnan progression teema, jossa ahtaasta uskonnon hallitsemasta yhteiskunnasta siirrytään kohti vapaata ateistista yhteiskuntaa.
Tutkielmani on yksittäinen katsaus uusateistiseen maailmankuvaan ja laadullinen tulkinta Jumalharhasta. Valitsemani tieteenteoria ja metodi vaikuttivat siihen, millainen analyysista muotoutui. Laadullisen analyysin perusajatus on, että tutkimus on sidottava kontekstiinsa, ja tämä pätee myös oman tutkielmani osalta.
Relevantti jatkotutkimusaihe olisi esimerkiksi se, millä tavalla uskonnot ja eri maailmankatsomukset vuorovaikuttavat yhteiskunnassa sekä se, millä tavalla tätä keskustelua voidaan kehittää. Maailmankatsomuksien rooli yhteiskunnassa on merkittävä, joten keskustelu ongelmakohtien osoittaminen tuo sekä teoreettista että käytännön lisätietoa ryhmien välisestä dynamiikasta yleensä ja samalla kehittää ryhmien välistä vuoropuhelua yleisellä tasolla.
Tutkimusmetodini on kehysanalyysi. Metodi soveltuu erinomaisesti sen tutkimiseen, miten viestinnässä korostetaan asioita niin, että haluttu viesti saadaan tuotua yleisölle halutussa muodossa. Kehysanalyysin avulla tutkin sitä, missä valossa Dawkins tarkastelee toisaalta uskontoa ja toisaalta ateismia sekä perusteita näiden kahden maailmankatsomuksen puolesta ja niitä vastaan.
Tutkielmani keskeisin tulos on se, että Dawkins maalaa Jumalharhassa lukijalle dualistista maailmaa. Uskonto ja ateismi ovat toisensa ehdottomia vastakohtia ja Dawkins kyseenalaistaa niiden rinnakkaiselon mahdollisuuden. Kirjassa on läsnä kolmikerroksinen maailmankatsomuksellinen hierarkia, jossa ylimmällä tasolla on käsitys todellisuudesta ja moraalista. Näiden alle asettuvat käsitykset uskonnosta ja ateismista, joiden alla on edelleen kolme kehysparia. Nämä kehysparit ovat vapaus ja vankeus, hyvinvointi ja inhimillinen kärsimys sekä totuus ja epätotuus. Kehyspareista uskonnon alla ovat vankeus, inhimillinen kärsimys sekä epätotuus ja vastaavasti ateismin alla vapaus, hyvinvointi sekä totuus. Jumalharhasta on hahmotettavissa ihmiskunnan progression teema, jossa ahtaasta uskonnon hallitsemasta yhteiskunnasta siirrytään kohti vapaata ateistista yhteiskuntaa.
Tutkielmani on yksittäinen katsaus uusateistiseen maailmankuvaan ja laadullinen tulkinta Jumalharhasta. Valitsemani tieteenteoria ja metodi vaikuttivat siihen, millainen analyysista muotoutui. Laadullisen analyysin perusajatus on, että tutkimus on sidottava kontekstiinsa, ja tämä pätee myös oman tutkielmani osalta.
Relevantti jatkotutkimusaihe olisi esimerkiksi se, millä tavalla uskonnot ja eri maailmankatsomukset vuorovaikuttavat yhteiskunnassa sekä se, millä tavalla tätä keskustelua voidaan kehittää. Maailmankatsomuksien rooli yhteiskunnassa on merkittävä, joten keskustelu ongelmakohtien osoittaminen tuo sekä teoreettista että käytännön lisätietoa ryhmien välisestä dynamiikasta yleensä ja samalla kehittää ryhmien välistä vuoropuhelua yleisellä tasolla.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31484]