Tieto- ja viestintätekniikan käyttö Oulun normaalikoulun Ubiko-solun opetuksessa
Levón, Joonas (2015-04-09)
Levón, Joonas
J. Levón
09.04.2015
© 2015 Joonas Levón. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201504111357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201504111357
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee tieto- ja viestintätekniikan roolia koulujen opetuksessa nykypäivänä. Tieto- ja viestintätekniikka on merkittävä osa nykyistä yhteiskuntaa ja työtä tehdään yhä enemmän tietotekniikan välineillä. Pohdin viimeaikaisia muutoksia, jotka liittyvät sen käyttöön. Aihe on ajankohtainen, koska tieto- ja viestintätekniikka on merkittävä osa nykypäivää sekä koulumaailmassa että muualla. Keskeinen tutkimustehtävä teoriaosiossa on selvittää, missä määrin koulut hyödyntävät opetuksessaan tieto- ja viestintätekniikka. Tutkin lisäksi empiirisen aineiston kautta miten tieto- ja viestintätekniikkaa käytetään Oulun Normaalikoulun Ubiko-solussa. Erityisen kiinnostuksen kohteena ovat opettajien ja oppilaiden kokemukset.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttöä koskevan aiemman tutkimuksen tarkastelusta. Erityisen huomion kohteena ovat sen käyttöalat, opettajien käyttäjäkokemukset ja opetuskäytön mahdolliset hyödyt ja haitat. Kouluissa on onnistuttu lisäämään tieto- ja viestintäteknisten laitteiden määrää, mutta sen tarkoituksenmukainen pedagoginen käyttö opetuksessa ei ole vielä kovin pitkälle kehittynyt. Tieto- ja viestintätekniikan suurin arvo on mahdollisesti sen mahdollistama ulkoinen muisti ja helppo muunneltavuus. Enää ei tarvitse opetella ulkoa niin paljon yksityiskohtaisia tietoja, mutta toisaalta tiedon etsimisen ja lähdekritiikin taidot korostuvat.
Tutkimassani Ubiko-solussa tieto- ja viestintätekniikkaa käytettiin melko luonnollisena osana oppitunteja yleensä tiedon hakemisessa tai esitelmien tekemisessä. Myös musiikkia saatettiin kuunnella laitteilla keskittymisen parantamiseksi. Hankkeessa käytetyt tietotekniset laitteet olivat iPod touch, iPad, intelliPen — digitaalinen älykynä ja Promethean älytaulu. Ubiko- hankkeessa suurin osa tehtävistä ja esitelmistä tapahtui oppilaiden vastausten ja tutkijan oman havainnoinnin perusteella vaihtelevasti yksin ja pareittain. Tieto- ja viestintätekniikan hyödyistä ryhmätehtävissä on vahvaa näyttöä (esim. CSILE, CSCL). Oppilaat ja opettajat kokivat pääasiassa tieto- ja viestintätekniikan motivoivaksi asiaksi.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttöä koskevan aiemman tutkimuksen tarkastelusta. Erityisen huomion kohteena ovat sen käyttöalat, opettajien käyttäjäkokemukset ja opetuskäytön mahdolliset hyödyt ja haitat. Kouluissa on onnistuttu lisäämään tieto- ja viestintäteknisten laitteiden määrää, mutta sen tarkoituksenmukainen pedagoginen käyttö opetuksessa ei ole vielä kovin pitkälle kehittynyt. Tieto- ja viestintätekniikan suurin arvo on mahdollisesti sen mahdollistama ulkoinen muisti ja helppo muunneltavuus. Enää ei tarvitse opetella ulkoa niin paljon yksityiskohtaisia tietoja, mutta toisaalta tiedon etsimisen ja lähdekritiikin taidot korostuvat.
Tutkimassani Ubiko-solussa tieto- ja viestintätekniikkaa käytettiin melko luonnollisena osana oppitunteja yleensä tiedon hakemisessa tai esitelmien tekemisessä. Myös musiikkia saatettiin kuunnella laitteilla keskittymisen parantamiseksi. Hankkeessa käytetyt tietotekniset laitteet olivat iPod touch, iPad, intelliPen — digitaalinen älykynä ja Promethean älytaulu. Ubiko- hankkeessa suurin osa tehtävistä ja esitelmistä tapahtui oppilaiden vastausten ja tutkijan oman havainnoinnin perusteella vaihtelevasti yksin ja pareittain. Tieto- ja viestintätekniikan hyödyistä ryhmätehtävissä on vahvaa näyttöä (esim. CSILE, CSCL). Oppilaat ja opettajat kokivat pääasiassa tieto- ja viestintätekniikan motivoivaksi asiaksi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]