Maasto-opetus osana biologian ja maantieteen aineopetusta : tarkastelussa Oulun seudun koulut |
|
Author: | Savolainen, Anni1 |
Organizations: |
1University of Oulu, Faculty of Science, Geography |
Format: | ebook |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 2.5 MB) |
Pages: | 69 |
Persistent link: | http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201512082281 |
Language: | Finnish |
Published: |
Oulu :
A. Savolainen,
2015
|
Publish Date: | 2015-12-09 |
Thesis type: | Master's thesis |
Tutor: |
Paasi, Anssi |
Reviewer: |
Paasi, Anssi Ridanpää, Juha |
Description: |
Tutkimuksen tarkoituksena on käsitellä maasto-opetusta osana maantieteen ja biologian aineopetusta yläkouluissa ja lukioissa. Maasto-opetuksella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa kaikkea luokkahuoneen ulkopuolella tapahtuvaa opetusta. Maasto-opetuksen tärkeyttä opetuksessa käsitellään ympäristökasvatuksen ja tutkivanoppimisen teoreettisen näkökulman kautta sekä opetussuunnitelmien painottamien monipuolisten oppimisympäristöjen kautta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten opettajat suhtautuvat maasto-opetuksen järjestämiseen ja paljonko he sitä järjestävät aineenopetuksessaan. Lisäksi tutkimus pyrkii selvittämään maasto-opetuksen järjestämiseen vaikuttavia tekijöitä ja maasto-opetuskohteita, joita opettajat käyttävät.
Aineisto kerättiin kyselytutkimuksella Oulun seudun aineenopettajilta sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyyn tuli vastauksia 22 kappaletta. Vastaajat olivat pääosin vakituisessa työsuhteessa ja he olivat käyttäneet maasto-opetusta opetusmenetelmänä. Valtaosa vastanneista oli käyttänyt maasto-opetusta molempien opettavien aineiden opetuksessa. Lisäksi tutkielmaa varten teemahaastateltiin kolmea henkilöä kahdesta eri Oulun kaupungin toimipisteestä. He ovat osallistuneet maasto-opetuksen kehittämiseen omilla toimialoillaan.
Tutkimuksen perusteella opettajat tiedostavat maasto-opetuksen hyödyt. Maasto-opetuksen järjestämisen helppous jakoi mielipiteitä, mutta jokainen vastaajista pystyi nimeämään sen järjestämiseen liittyviä haasteita. Haasteista korostuivat turvallisuuden takaaminen oppilaille, liikkuminen sopiviin kohteisiin ja aika. Tutkimuksen perusteella järjestettyjen maasto-opetuskertojen määrä on kokonaistuntimäärään vähäinen. Uusi perusopetuksen opetussuunnitelma (2014) painottaa edellistä enemmän maasto-opetusta. Haastatellut toimitahot ovat huomanneet tämän ja erilaisia projekteja maasto-opetuksen lisäämiseen ja helpommin lähestyttävämmäksi saamisen on käynnissä. Näistä merkittävimpiä ovat materiaalinpankkien lisääminen.
see all
|
Subjects: | |
Copyright information: |
© Anni Savolainen, 2015. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. |