Matematiikka = vieras kieli, suomi = vieras kieli : vieras kieli = matikkasuomi |
|
Author: | Peltonen, Sara1; Röpelinen, Ruut1 |
Organizations: |
1University of Oulu, Faculty of Education, Educational Sciences |
Format: | ebook |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.6 MB) |
Pages: | 43 |
Persistent link: | http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201606012063 |
Language: | Finnish |
Published: |
Oulu : S. Peltonen; R. Röpelinen,
2016
|
Publish Date: | 2016-06-06 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Description: |
Tiivistelmä Tässä tutkielmassa tutkimme kielitaidon vaikutusta matematiikan oppimiseen. Matematiikan oppiaineesta ajatellaan yleisesti universaalina tieteenä, joka on samanlaista kaikkialla. Matematiikan kielestä voidaan olla montaa mieltä, juuri matematiikka voi tuntua vieraalta, vaikkei kieli aiheuttaisikaan minkäänlaista estettä. Matematiikan termistöä ei puhuta tai käytetä lasten muussa arkielämässä, eivätkä käsitteet ja sanasto välttämättä ole tuttua koulun ulkopuolelta. Tämän tutkimuksen yhteydessä löysimme useita viitteitä siitä, että matemaattinen ilmaisutapa on myös kulttuurisesti muotoutunutta johtuen kielestä ja sen suomista mahdollisuuksista, perinteistä ja totutuista tilanteista. Tutkimuksemme perusteella voidaan päätellä, ettei suomen kielen oppiminen sinällään aiheuta oppilaille mitään ylimääräistä kielellistä taakkaa, ja että minkä tahansa luonnollisen kielen oppiminen vaatii kognitiivista ponnistelua. Matematiikan oppimisen kannalta tulisi suomi toisena kielenä -oppilaita opettaessa huomioida sanaston merkitys. Kielen ja sanaston oppimisessa muisti on keskeisessä osiossa ja tutkimuksessa tarkastelimme erityisesti työmuistin toimintaa matematiikan ja kielten oppimisen kannalta. see all
|
Subjects: | |
Copyright information: |
© Sara Peltonen; Ruut Röpelinen, 2016. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. |