Koettu autonomia teknologiatuetussa liikunnanopetuksessa |
|
Author: | Junttila, Joonas1 |
Organizations: |
1University of Oulu, Faculty of Education, Educational Sciences |
Format: | ebook |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.6 MB) |
Pages: | 70 |
Persistent link: | http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201611113015 |
Language: | Finnish |
Published: |
Oulu :
J. Junttila,
2016
|
Publish Date: | 2016-11-21 |
Thesis type: | Master's thesis |
Tutor: |
Laru, Jari |
Reviewer: |
Laru, Jari Harmoinen, Sari |
Description: |
Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää syitä oppilaiden liikuntamotivaatioon liikuntatunneilla ja koulun ulkopuolella. Motivaation näkökulmasta keskityttiin itsemääräämisteoriassa esitettyyn koetun autonomian psykologiseen perustarpeeseen. Tutkimuksen avulla oli tarkoitus saada tietoa autonomian tunteen tukemisen vaikutuksesta fyysiseen aktiivisuuteen. Teknologisia laitteita ja sovelluksia hyödynnettiin liikunnanopetuksen tukena.
Tutkimus toteutettiin pohjoissuomalaisen koulun viidennen luokan liikuntatunneilla. Oppilaat saivat oppitunneilla ja niiden suunnittelussa korostetusti valinnan mahdollisuuksia muun muassa suorituksiin, lajeihin, peleihin, leikkeihin ja liikuntatunnin ajankäyttöön liittyen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin viidessä ryhmähaastattelussa ja analysoitiin fenomenologiseen lähestymistapaan sopivalla Van Kaamin metodilla.
Tuloksista kävi ilmi, että oppilaat liikkuivat mieluiten mukavien ja hauskojen lajien parissa. Teknologia koettiin mukavana lisänä liikuntatunneilla. Tavoitteen asettaminen, joka toteutettiin teknologian avulla, koettiin hyvänä motivaatiokannustimena. Liikuntatuntien suunnittelulla ei koettu olevan vaikutusta vapaa-ajan aktiivisuuteen. Aktiivisuusmittari toimi osalle oppilaista vapaa-ajan fyysiseen aktiivisuuteen kannustavana laitteena. Tutkimuksen tulokset ovat heikosti yleistettävissä muihin tutkimuksiin tai konteksteihin, mutta tutkimustapaa voidaan soveltaa muun muassa muihin oppiaineisiin.
see all
|
Subjects: | |
Copyright information: |
© Joonas Junttila, 2016. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. |