University of Oulu

Hiilidioksidi henkilöautoliikenneverkon alueellisten tehokkuuserojen indikaattorina

Saved in:
Author: Pöllänen, Janne1
Organizations: 1University of Oulu, Faculty of Science
Format: ebook
Version: published version
Access: open
Online Access: PDF Full Text (PDF, 1.5 MB)
Persistent link: http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201612163308
Language: Finnish
Published: Oulu : J. Pöllänen, 2016
Publish Date: 2016-12-21
Physical Description: 27 p.
Thesis type: Bachelor's thesis
Description:
Liikenteen verotusta pyritään muuttamaan "käyttäjä maksaa" ja "saastuttaja maksaa" –periaatteita noudattavaksi. Henkilöautoilun kustannukset voivat tulevaisuudessa riippua yhä enemmän siitä, millä tiellä ajetaan ja mihin aikaan. Tiedon tarkkuus eri tieosuuksien todellisista eroavaisuuksista on kuitenkin usein suurpiirteistä. Hinnoittelun muuttumisen ohella liikenteen päästöjen vähentämistä haetaan tekniikan avulla. Kestävän liikenteen aikaansaaminen on ollut länsimaisen liikennesuunnittelun tavoitteena 1900-luvun loppupuolelta saakka. Pyrkimyksenä on saavuttaa sellainen liikennejärjestelmä, joka ei hankaloita tulevien sukupolvien mahdollisuuksia täyttää omia tarpeitaan. Liikenteen toimivuuden yhteys taloudelliseen menestykseen asettaa haasteensa kestävyyden luomiselle. Kaupunkiliikenteen ikuinen dilemma on tieverkon kapasiteetin määrä ja laatu suhteessa kysyntään. Saavutettavuus pyritään turvaamaan, mutta parempi infrastruktuuri myös usein ruokkii henkilöautoilun kasvua. Kun tieverkon paikallinen kantokyky on hetkellisesti koetuksella, syntyy ruuhkia. Alhaiset keskinopeudet heikentävät liikenteen energiatehokkuutta. Tässä tutkielmassa esitellään GPS-aineistoa hyödyntäen luotu Oulun seudun henkilöautoliikenteen CO₂-päästömalli, ja sen pohjalta tehdyt havainnot alueellisista energiatehokkuuseroista. Oulun keskusta-alueella henkilöautolla liikkuminen on epätehokasta. Liikenteen sujuvuus näyttelee suurta roolia tieosuuskohtaisissa vertailuissa. Työmatkaliikenteen säännöllistä ruuhkautumista kannattaa suitsia erinäisillä toimilla, kuten työajan joustoilla. Kasvava väestö lisää painetta liikennejärjestelmälle. Riippumatta käytettävän energian lähteestä on tehokkuuteen pyrkiminen aina kannattavaa. Pelkkä kapasiteetin kasvattaminen ei kuitenkaan ratkaise liikenteen energiatehokkuusongelmia.
see all

Subjects:
Copyright information: © Janne Pöllänen, 2016. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited.