Asiakasosallisuuden vahvistaminen sähköisten terveyspalveluiden kehittämisessä ja käytössä |
|
Author: | Hyrkäs, Pauliina1 |
Organizations: |
1University of Oulu, Faculty of Medicine, Health Sciences |
Format: | ebook |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.4 MB) |
Pages: | 33 |
Persistent link: | http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201701031016 |
Language: | Finnish |
Published: |
Oulu :
P. Hyrkäs,
2016
|
Publish Date: | 2017-01-04 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Description: |
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa asiakasosallisuutta mahdollistavista, vahvistavista ja estävistä tekijöistä sähköisten terveyspalveluiden kehittämisessä ja käytössä. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineistona käytettiin kattavasti eri tieteenalojen vertaisarvioituja julkaisuja. Asiakasosallisuutta on tutkittu monitieteellisesti usean vuosikymmenen ajan, mutta useimmiten tutkimuksen tavoitteet on asetettu hallinnon näkökulmasta, asiakasnäkökulman sijaan. Asiakasosallisuuden käsitteen määrittely ja käytännön toteuttamistavat eivät ole vakiintuneet, mikä mahdollistaa hyvin monenlaisten toimintatapojen nimeämisen asiakasosallisuudeksi sekä toiminnan suuntaamisen hallinnon lähtökohdista käsin. Käsitteen yhtenäisen käytön ja hallinnan lisäksi, asiakasosallisuuden toteutumiseksi ja vahvistamiseksi sähköisten terveyspalveluiden kehittämisessä ja käytössä on hyödyllistä kiinnittää huomiota asiakasosallisuutta tukevaan lainsäädäntöön, politiikkaan, organisaatioiden rakenteisiin, ammattilaisten toimintaan ja asenteisiin sekä tasa-arvoon perustuvaan dialogiin asiakkaiden ja ammattilaisten välillä. Asiakasosallisuutta voidaan vahvistaa asiakasyhteistyöhön panostamalla, asiakastuntemusta vahvistamalla sekä erilaisia, asiakastiedon keruuseen ja analysointiin tarkoitettuja menetelmiä kehittämällä. Asiakasosallisuus-käsitteen kattava määrittely ja määritelmän hallinta ovat keskiössä asiakasosallisuuden vahvistamiseksi sähköisten terveyspalveluiden kehittämisessä ja käytössä. Lisäksi on tärkeää kiinnittää huomiota asiakasosallisuutta tukeviin rakenteisiin ja asenteisiin sekä rakennettava tämän pohjaksi tasa-arvoon perustuvia asiakkaiden ja ammattilaisten yhteistyön menetelmiä.
see all
|
Subjects: | |
Copyright information: |
© Pauliina Hyrkäs, 2016. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. |