University of Oulu

Digitaalinen pyörämittari

Saved in:
Author: Huttula, Niko1
Organizations: 1University of Oulu, Faculty of Information Technology and Electrical Engineering, Electrical Engineering
Format: ebook
Version: published version
Access: open
Online Access: PDF Full Text (PDF, 1.3 MB)
Persistent link: http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201703151367
Language: Finnish
Published: Oulu : N. Huttula, 2017
Publish Date: 2017-03-15
Physical Description: 32 p.
Thesis type: Bachelor's thesis
Description:
Tässä työssä toteutettiin digitaalinen pyörämittari vertailemalla erilaisia komponentteja ja muodostamalla siten kokonaisuus, joka sisälsi muun muassa seuraavan laisia osia; mikrokontrolleri, Bluetooth LE, LCD näyttö, lämpötila- ja kiihtyvyysanturit, mikro SD korttipaikka, mikro USB liitin ja latauspiiri akulle. Varsinainen nopeuden mittaaminen toteutettiin erillisellä anturoinnilla, joskaan se ei ollut ydinsisältönä tässä työssä. Toteutetulla prototyypillä oli kapasiteettia myös muunlaisten sovelluksien toteuttamiseen, joten komponentit valittiin monipuolisten ominaisuuksien, virrankulutuksen, fyysisten mittojen, hinnan ja saatavuuden perusteella. Tavoitteena oli kohtuullinen laskentateho, tiedon ilmaisu näytöllä, kommunikointi ulkopuolisten laitteiden kanssa ja ulkopuolisten antureiden liitettävyys jälkikäteen. Prototyypissä havaittiin ongelmia ja haasteita akunkestossa, laitteiston stabiilissa toiminnassa ja kompaktissa kokonaisuudessa. Kaikkiaan oltiin kuitenkin tyytyväisiä lopputulokseen, sillä fyysiset mitat olivat kämmenelle hyvin sopivia, kaikki halutut komponentit saatiin sovitettua piirilevylle ja ne toimivat oletetulla tavalla.
see all

Digital bicycle meter was designed in this research which contains different kind of components that were compared and then selected for the end product. For example, it contained microcontroller, Bluetooth LE module, LCD screen, temperature and acceleration sensors, micro SD card, micro USB connector and charger circuit for battery. However, there were no design for specific speed sensor on the printed circuit board because it was not the core content of this research. Although, bicycle’s speed sensor was modeled with external board for testing purpose. In addition, the designed prototype had more capacity for different kind of applications which was taken in consideration when components were selected. However, the main reasons were low current consumption, physical dimensions, price and availability. The goal was to have reasonable computing ability, implementing data on screen, communication with external devices and possibility to extend afterwards with different kind of devices. Prototype had a few problems and challenges with power savings, stability and compact body. However, physical dimensions worked well with a human hand and all components were fitted well on the printed circuit board. In addition, all components worked as expected.
see all

Subjects:
Copyright information: © Niko Huttula, 2017. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited.