University of Oulu

Matematiikka kuten oppilas sen käsittää : oppilaiden matematiikkakäsitykset ala-asteelta yliopistoon

Saved in:
Author: Kytömaa, Karri1
Organizations: 1University of Oulu, Faculty of Science, Mathematics
Format: ebook
Version: published version
Access: open
Online Access: PDF Full Text (PDF, 0.6 MB)
Persistent link: http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201711043034
Language: Finnish
Published: Oulu : K. Kytömaa, 2017
Publish Date: 2017-11-06
Physical Description: 29 p.
Thesis type: Master's thesis
Tutor: Salmi, Pekka
Reviewer: Järvenpää, Maarit
Salmi, Pekka
Description:

Tiivistelmä

Tutkimus on kirjallisuuskatsaus oppilaiden matematiikkakäsityksiin liittyen. Ensisijaisesti ERIC -tietokannannasta löytyneiden artikkelien pohjalta tutkittiin oppilaiden matematiikkakäsityksiä ja niiden eroja ala-asteelta yliopistoon. Pitkittäistutkimuksia aiheesta ei ole, joten yhtenäistä kehityskaarta ei ole tutkittu. Tutkimus keskittyy matematiikan olemukseen ja hyödyllisyyteen. Matematiikka on oppilaille ensisijaisesti kouluaine, joka määrittyy pääasiallisesti laskentona. Matematiikka liittyy vahvasti lukuihin ja esimerkiksi geometria nähdään vähäisenä tai olemattomana osana matematiikkaa. Oppilaat eivät osaa kytkeä matematiikan merkitystä kulttuuriin tai teknologiaan, vaikka se esiintyy päivittäisessä käytössä. Ala-asteella osa oppilaista pitää matematiikkaa hauskana, mutta yläasteelta lähtien se on useille tylsää ja vaikeaa. Oppilaat ovat kuitenkin hyvin tietoisia matematiikan hyödyllisyydestä, sekä oman arkisen toimintansa suhteen, kuin myös jatko-opintojen suhteen. Lukiosta lähtien oppilaat näkevät tai ovat omaksuneet myös matematiikan ajattelua kehittävät piirteet. Verrattain harvoilla oppilailla on kuitenkin yhtenäisiä ja syvällisempiä, maailmankuvaa määrittäviä käsityksiä matematiikasta. Jopa yliopiston aloittavilla niiden osuus on neljännes, kun puolestaan noin puolet pitää pikemmin matematiikkaa työkalupakkina, joka auttaa ratkaisemaan ongelmia.

see all

Subjects:
Copyright information: © Karri Kytömaa, 2017. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited.