University of Oulu

Tasa-arvoisen opetuksen toteutuminen lukiofysiikan ensimmäisen kurssin kirjoissa

Saved in:
Author: Niskanen, Jakke1
Organizations: 1University of Oulu, Faculty of Science, Physics
Format: ebook
Version: published version
Access: open
Online Access: PDF Full Text (PDF, 0.5 MB)
Persistent link: http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201711243166
Language: Finnish
Published: Oulu : J. Niskanen, 2017
Publish Date: 2017-11-25
Physical Description: 31 p.
Thesis type: Master's thesis
Tutor: Huttula, Saana-Maija
Reviewer: Huttula, Saana-Maija
Keskinen, Juho
Description:

Tiivistelmä

Lukion opetussuunnitelman (LOPS) uudistuksessa vuonna 2003 julkaistu edeltävä opetussuunnitelma päivitettiin uuteen vuonna 2016 julkaistuun opetussuunnitelmaan. Muutoksen myötä lukiofysiikan kurssimäärä supistui kahdeksasta seitsemään. Tämä uudistus ei kuitenkaan vaikuttanut ensimmäisen lukiokurssin (FY1) keskeisiin sisältöihin merkittävästi. Uudistuksessa tapahtui vain pieniä muutoksia, kuten energian ja ilmastonmuutoksen tarkemman käsittelyn siirtyminen ensimmäiseltä kurssilta toiselle kurssille.

Nykyinen lukion opetussuunnitelma painottaa selvästi enemmän tasa-arvoa eri tilanteissa kuin edeltävä lukion opetussuunnitelma. Eri tutkimukset ovat osoittaneet, että fysiikan on ajateltu olevan enemmän miehille kuin naisille soveltuva oppiaine. Myös muiden oppiaineiden materiaalit ovat olleet enemmän miehille suunnattuja.

Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu tasa-arvoa oppikirjoista kahdesta eri näkökulmasta, jotka ovat sukupuolten välinen tasa-arvo ja erilaisten oppijoiden välinen tasa-arvo. Sukupuolitasa-arvoa on tarkasteltu, kuvista, tehtävistä ja tekstistä. Lisäksi tehtäviä on tarkasteltu erilaisten oppijoiden tasa-arvon näkökulmasta.

Tutkimuksen perusteella lukiofysiikan ensimmäisen kurssin osalta on menty tasa-arvoisempaan suuntaan. Naisten osuus tekstissä ja kuvissa on lisääntynyt ennen hyvin miespainotteisissa materiaaleissa. Lisäksi tämä tutkimus osoittaa, että tehtävien tasa-arvo on hieman parantunut, mutta edelleen haastavia ja kurssin tason ylittäviä tehtäviä tarvitaan lahjakkaille oppilaille.

see all

Subjects:
Copyright information: © Jakke Niskanen, 2017. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited.