Ohjelmoinnin opetus peruskoulun 5.–6. luokilla ja ohjelmoinnillisen ajattelun vaikutukset yli oppiainerajojen |
|
Author: | Torssonen, Taru1 |
Organizations: |
1University of Oulu, Faculty of Education, Educational Sciences |
Format: | ebook |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.5 MB) |
Persistent link: | http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201711283183 |
Language: | Finnish |
Published: |
Oulu : T. Torssonen,
2017
|
Publish Date: | 2017-12-05 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Description: |
Tiivistelmä Syksyllä 2016 astui voimaan uusi perusopetuksen opetussuunnitelma, jonka myötä ohjelmoinnin opetus kirjattiin osaksi suomalaista peruskoulun matematiikan opetusta. Vaikka sisällöt ovat opetussuunnitelmassa matematiikan alla, on niitä tarkoitus integroida myös muihin oppiaineisiin, kuten liikuntaan ja käsitöihin. Tutkimuksen tavoitteena oli tutustua ohjelmoinnin opetukseen ja ohjelmoinnillisen ajattelun merkitykseen osana oppilaan monilukutaitoa ja tieto- ja viestintäteknistä osaamista aiempaa tutkimuskirjallisuutta hyödyntäen. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ohjelmoinnin opetukseen liitetään algoritmisen ajattelun, eli ongelmanratkaisutaitojen kehittäminen. Ohjelmoinnillisen ajattelun harjoittelulla on havaittu olevan positiivisia vaikutuksia oppilaan ajattelutaitoihin. Sen avulla voidaan harjoittaa ongelmanratkaisutaitoja, joissa ongelma pilkotaan osiin ja pystytään siten ratkaisemaan jopa omaa taitotasoa vaikeampia tehtäviä. Kun tekniikka on opittu hyvin, sitä on osattu soveltaa myös muiden oppiaineiden sisältöihin. Ohjelmoinnin opettamiseen on suunniteltu useita erilaisia sovelluksia ja ympäristöjä, joiden käytössä on hyvä huomioida ikätasot ja se ettei niitä käytetä vain itseisarvona, vaan niille on olemassa oppitunnin kannalta jokin pedagoginen merkitys. see all
|
Subjects: | |
Copyright information: |
© Taru Torssonen, 2017. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. |