Sukupuolinäkökulman valtavirtaistaminen matematiikan opetuksessa |
|
Author: | Turpeinen, Emmi1 |
Organizations: |
1University of Oulu, Faculty of Education, Educational Sciences |
Format: | ebook |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.2 MB) |
Persistent link: | http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201803271388 |
Language: | Finnish |
Published: |
Oulu :
E. Turpeinen,
2018
|
Publish Date: | 2018-03-29 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Description: |
Tyttöjen ja poikien eroja matemaattisessa suoriutumisessa on tutkittu Suomessa valtakunnallisilla arvioinneilla, sekä kansainvälisesti esimerkiksi PISA- tutkimuksissa. Pojat suoriutuvat arvioinneissa hieman tyttöjä paremmin, mutta heidän saamansa kouluarvosanat ovat tyttöjä huonompia. Sekä suomalaisissa, että kansainvälisissä tutkimuksissa on todettu, että tytöt kokevat enemmän matematiikka-ahdistusta kuin pojat. Tutkielmassani selvitetään, mitä teorioita sukupuolten matematiikassa esiintyville eroille on esitetty.
Tasa-arvolaki velvoittaa kaikki perusopetuksen oppilaitokset laatimaan tasa-arvosuunnitelman, jossa määritellään toimenpiteet sukupuolten välisen tasa-arvon edistämiseksi. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 todetaan, että opetuksen tulee edistää tasa-arvoa ja sen tulee olla sukupuolitietoista.
Opetushallitus on julkaissut oppaita ja ohjeita tasa-arvon edistämiseen opetuksessa. Niiden ja perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti, oppilaita tulee kannustaa tekemään valintoja sukupuolittuneita rooleja välttäen. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, onko sukupuolten matematiikkaan liittyvät erot huomioitu opetussuunnitelmassa sekä oppilaitoksille suunnatuissa oppaissa ja ohjeissa.
see all
|
Subjects: | |
Copyright information: |
© Emmi Turpeinen, 2018. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. |