University of Oulu

ADHD ja pedagoginen tuki

Saved in:
Author: Tuomela, Anni1
Organizations: 1University of Oulu, Faculty of Education, Educational Sciences
Format: ebook
Version: published version
Access: open
Online Access: PDF Full Text (PDF, 0.4 MB)
Persistent link: http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805051599
Language: Finnish
Published: Oulu : A. Tuomela, 2018
Publish Date: 2018-05-15
Physical Description: 43 p.
Thesis type: Bachelor's thesis
Description:

Tiivistelmä

Kandidaatin tutkielmani aiheena on ADHD ja pedagogiset tukikeinot. Tavoitteenani on tehdä kirjallisuuskatsaus siitä, millainen ilmiö ADHD on ja millä tavoilla ADHD-oireisia oppilaita voidaan tukea koulussa ja koulun ulkopuolella. Koulu on yksi tärkeimmistä lapsen oppimisympäristöistä ja opettajat ovat suuria vaikuttajia lapsen kehitykseen. Vahvuusperustaisuus ADHD-oireisten lasten tukemisessa, kouluarjen tukikeinot ja pedagogiset interventiot ovat työkaluja ADHD-oireilun vähentämiseksi koulussa ja kouluviihtyvyyden lisäämiseksi. ADHD:n tukimuodoissa tulee huomata myös kolmiportainen tuki esimerkiksi erilaisten interventioiden käytössä. Käsittelen myös muita ADHD:n tukimuotoja, joita tyypillisesti käytetään koulussa olevien tukimuotojen lisänä. Tärkeimpiä näistä ovat lääkehoito ja psykososiaaliset kuntoutusmuodot, kuten kognitiivinen käyttäytymisterapia ja vanhempainohjaus. Tutkielmani tarkoituksena on tarjota perustietoa ADHD:sta ja ADHD-oireisten lasten tukimuodoista kasvattajille ja muille asiasta kiinnostuneille.

see all

Subjects:
Copyright information: © Anni Tuomela, 2018. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited.