Sukupuoliroolien ja sukupuolistereotypioiden rakentuminen kuudesluokkalaisten tulevaisuuskuvissa
Saunavaara, Emmi (2018-05-31)
Saunavaara, Emmi
E. Saunavaara
31.05.2018
© 2018 Emmi Saunavaara. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805312020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805312020
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee kuudesluokkalaisten tulevaisuuskuvien kautta rakentuvia sukupuolirooleja ja sukupuolistereotypioita. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millä tavoin tulevaisuuskuvat mukailevat perinteisiä sukupuolirooleja ja -stereotypioita sekä miten näitä perinteisiä stereotyyppisiä rooleja rikotaan. Oppilaiden tulevaisuuskuvien pohjalta tulkitaan, mitä sukupuoli merkitsee, millaisia velvoitteita ja oikeuksia se tuo sekä millaisia arkisia tapoja sukupuolesta seuraa. Tulevaisuuskuvien pohjalta tutkimuksessa tulkitaan myös sukupuolten tasa-arvon tilaa yhteiskunnallisessa kontekstissa. Tutkimuksen tavoitteena on päivittää tietoa siitä, miten sukupuoli ja sen stereotyyppiset roolit vaikuttavat nykypäivän lasten ajatteluun ja valintoihin.
Tämä tutkimus on laadullinen tapaustutkimus abduktiivisella sisällönanalyysillä. Tutkimuksessa esille tulevat sukupuolistereotypiat, sukupuoliroolit sekä jaot feminiinisiin ja maskuliinisiin ominaisuuksiin nousevat aikaisempien tutkimusten pohjalta. Tässä työssä sukupuoli nähdään kulttuuriin sidonnaisena ja sukupuolisosialisaation kautta tuotettuna ilmiönä. Tutkimusaineistona käytetään kuudesluokkalaisten tekemiä kirjoitelmia omista tulevaisuuskuvistaan (n=28). Tutkimuskysymyksinä esitetään: 1) Miten perinteiset sukupuoliroolit ja -stereotypiat näkyvät oppilaiden tulevaisuuskuvissa? 2) Rikotaanko perinteisiä sukupuolirooleja ja -stereotypioita oppilaiden tulevaisuuskuvissa, ja jos rikotaan, niin millä tavoilla?
Tämän tutkielman perusteella oppilaiden tulevaisuuskuvissaan kuvaama arki näyttäytyy kenttänä, jossa perinteiset sukupuoliroolit ja -stereotypiat osittain yhä vallitsevat. Tutkimuksessa niin ammatit, harrastukset ja vapaa-aika sekä perheiden sisäiset käytännöt sisälsivät paljon perinteisiin ja stereotyyppisiin sukupuolirooleihin sidoksissa olevia käsityksiä. Tulevaisuuskuvissa tosin myös rikottiin perinteisiä sukupuolten rooleja ja niissä oli viitteitä sukupuolten tasa-arvoistumisesta. Kirjoitelmista voidaan siis nähdä tasapainoilua perinteisten näkemysten ja tasa-arvoisten käsitysten välillä.
Tämä tutkimus on laadullinen tapaustutkimus abduktiivisella sisällönanalyysillä. Tutkimuksessa esille tulevat sukupuolistereotypiat, sukupuoliroolit sekä jaot feminiinisiin ja maskuliinisiin ominaisuuksiin nousevat aikaisempien tutkimusten pohjalta. Tässä työssä sukupuoli nähdään kulttuuriin sidonnaisena ja sukupuolisosialisaation kautta tuotettuna ilmiönä. Tutkimusaineistona käytetään kuudesluokkalaisten tekemiä kirjoitelmia omista tulevaisuuskuvistaan (n=28). Tutkimuskysymyksinä esitetään: 1) Miten perinteiset sukupuoliroolit ja -stereotypiat näkyvät oppilaiden tulevaisuuskuvissa? 2) Rikotaanko perinteisiä sukupuolirooleja ja -stereotypioita oppilaiden tulevaisuuskuvissa, ja jos rikotaan, niin millä tavoilla?
Tämän tutkielman perusteella oppilaiden tulevaisuuskuvissaan kuvaama arki näyttäytyy kenttänä, jossa perinteiset sukupuoliroolit ja -stereotypiat osittain yhä vallitsevat. Tutkimuksessa niin ammatit, harrastukset ja vapaa-aika sekä perheiden sisäiset käytännöt sisälsivät paljon perinteisiin ja stereotyyppisiin sukupuolirooleihin sidoksissa olevia käsityksiä. Tulevaisuuskuvissa tosin myös rikottiin perinteisiä sukupuolten rooleja ja niissä oli viitteitä sukupuolten tasa-arvoistumisesta. Kirjoitelmista voidaan siis nähdä tasapainoilua perinteisten näkemysten ja tasa-arvoisten käsitysten välillä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31928]