University of Oulu

Kallistuksenvakaajien suunnittelu Formula Student -kilpa-autoon

Saved in:
Author: Veijola, Jouka1
Organizations: 1University of Oulu, Faculty of Technology, Mechanical Engineering
Format: ebook
Version: published version
Access: open
Online Access: PDF Full Text (PDF, )
Persistent link: http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805312203
Language: Finnish
Published: Oulu : J. Veijola, 2018
Publish Date: 2018-06-01
Thesis type: Bachelor's thesis
Description:
Kandidaatintyöni tavoitteena on dokumentoida kallistuksenvakaajien suunnitteluprosessi Formula Student -kilpa-autoon ja määrittää auton keskeisiä kallistuskäyttäytymiseen liittyviä suureita. Työn aikana määritetään muun muassa vanhan ja uuden auton kallistusjäykkyys ja kallistuksenvakaajan osuus tästä. Teorialähteinä on käytetty pääasiassa alan kirjallisuutta, ja mekaanisten ominaisuuksien selvittäminen pohjautuu lujuusopin peruskaavoihin. Suunnittelu toteutettiin CAD-mallinnuksen (Computer-aided Design) avulla ja vertailemalla suunnitteilla olevaa ja edellistä kallistuksenvakaajaa keskenään. Syntynyt kallistuksenvakaaja on edelliseen verrattuna hieman kevyempi ja käytännöllisempi. Työn aikana selviää myös, miten kallistuksenvakaajan dimensiot vaikuttavat sen ominaisuuksiin ja kestävyyteen. Tulokset rajoittuvat melko suuresti autoteollisuuteen, mutta esimerkiksi vääntöjäykkyyden ja vääntävän vivun pituuden suhdetta voidaan hyödyntää laajasti.
see all

The aim of this bachelor’s thesis is to document the procedure of designing new anti-roll bars to a Formula Student race car and to determine some of the fundamental roll-related properties of the vehicle. These properties include among others the roll stiffness of the vehicle and the contribution of the anti-roll bar to the overall roll stiffness. A major portion of the applied theory has been gathered from subject-related literature, and the mechanical properties of the anti-roll bar originate from the fundamental formulas of engineering mechanics. The design revolved mostly around CAD and comparing the properties of the new anti-roll bar to those of the old one. The resulting anti-roll bar is in many ways like the previous version, only a bit lighter and more practical. During the writing phase the relationships between the physical dimensions of the anti-roll bar and its stiffness and durability became evident. The results of this thesis are mostly limited to the automotive industry, but for instance the relationship between the length of the lever arm and the stiffness of a torsion bar can be widely utilized.
see all

Subjects:
Copyright information: © Jouka Veijola, 2018. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited.