Lisätty todellisuus oppimisen ja opettamisen tukena : ilmiön nykytilan tarkastelua
Mäenpää, Elias (2018-05-24)
Mäenpää, Elias
E. Mäenpää
24.05.2018
© 2018 Elias Mäenpää. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805312250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805312250
Tiivistelmä
Teknologian nopean kehityksen ansiosta yhä useammalla henkilöllä on jo varhaislapsuudestaan asti mahdollisuus päästä erilaisten virtuaalimaailmojen pariin. Lisätty todellisuus hyödyntää toiminnassaan tehokkaasti erilaisia mobiilialustoja ja on siten suosittu ja käytännöllinen virtuaalitodellisuuden muoto yhä useamman oppilaan keskuudessa. Lisätty todellisuus on vasta hiljattain alkanut ottaa jalansijaa viihteellisissä sovelluksissa ja opetuksen tukena ne ovat vielä tällä hetkellä suhteellisen kömpelöitä ja rajoittuneita. Tutkielmassa tarkastellaan lisätyn todellisuuden hyötyjä opetuksessa tutustumalla aiheesta tehtyjen tutkimusten tuloksiin ja päätelmiin sekä perehdytään aiheesta julkaistuun kirjallisuuteen. Lisätty todellisuus oppimisen tukena on ilmiö, josta ollaan oltu kiinnostuneita jo pitkään, mutta tutkimuksissa käytetyt sovellukset ovat useasti kömpelöitä ja vain tiettyyn käyttöön soveltuvia prototyyppejä. Siksi niiden tarkka arviointi on vaikeaa ja tutkimustuloksiin on syytä suhtautua varauksella.
Tutkielma pyrkii vastaamaan kysymyksiin, kuinka lisättyä todellisuutta voidaan hyödyntää opetuksessa sekä millä tavoilla se tehostaa oppimista. Lisätyn todellisuuden hyödyistä on saatu positiivisia tutkimustuloksia. Tutkielmassa lisätyn todellisuuden oppimista tukevat tasot on jaettu kolmeen eri kategoriaan. Tilallisen hahmottamisen sekä abstraktille tasolle siirtymisen tukemisessa lisätyllä todellisuudella nähdään olevan potentiaalia mielenkiintoisten ja kolmiulotteisten oppimisympäristöjen mahdollistajana. Virtuaalisessa maailmassa fysiikan lakeja voidaan muuttaa siten, että normaalisti vaikeasti havainnollistettava ilmiö, esimerkiksi magneettikenttä voidaan muuttaa visuaaliseen muotoon. Tällöin abstraktista asiasta tehdään konkreettinen ja helpommin lähestyttävä. Muistin ja ymmärtämisen tukemisessa lisättyä todellisuutta voidaan hyödyntää esimerkiksi muuntamalla luettu teksti visuaaliseen muotoon. Tämän on todettu olevan tehokas keino etenkin lukemisen alkutaipaleella olevilla oppilailla sekä sellaisilla oppilailla, joilla on vaikeuksia lukemisen kanssa. Autenttiset oppimisympäristöt ja autenttisten tilanteiden simulointi vaikuttaa motivaatioon ja innokkuuteen tehtävän suorittamiseksi. Tulevaisuuden sovelluksilta odotetaan nopeaa kehitystä muun muassa käytettävyyden ja nopeutuvien datan siirtonopeuksien kasvaessa. Teknologian kehittyessä yhä lähemmäs ihmistä, esimerkiksi puettavat älylasit tuovat yhä uusia mahdollisuuksia lisätyn todellisuuden hyödyntämiselle.
Tutkielma pyrkii vastaamaan kysymyksiin, kuinka lisättyä todellisuutta voidaan hyödyntää opetuksessa sekä millä tavoilla se tehostaa oppimista. Lisätyn todellisuuden hyödyistä on saatu positiivisia tutkimustuloksia. Tutkielmassa lisätyn todellisuuden oppimista tukevat tasot on jaettu kolmeen eri kategoriaan. Tilallisen hahmottamisen sekä abstraktille tasolle siirtymisen tukemisessa lisätyllä todellisuudella nähdään olevan potentiaalia mielenkiintoisten ja kolmiulotteisten oppimisympäristöjen mahdollistajana. Virtuaalisessa maailmassa fysiikan lakeja voidaan muuttaa siten, että normaalisti vaikeasti havainnollistettava ilmiö, esimerkiksi magneettikenttä voidaan muuttaa visuaaliseen muotoon. Tällöin abstraktista asiasta tehdään konkreettinen ja helpommin lähestyttävä. Muistin ja ymmärtämisen tukemisessa lisättyä todellisuutta voidaan hyödyntää esimerkiksi muuntamalla luettu teksti visuaaliseen muotoon. Tämän on todettu olevan tehokas keino etenkin lukemisen alkutaipaleella olevilla oppilailla sekä sellaisilla oppilailla, joilla on vaikeuksia lukemisen kanssa. Autenttiset oppimisympäristöt ja autenttisten tilanteiden simulointi vaikuttaa motivaatioon ja innokkuuteen tehtävän suorittamiseksi. Tulevaisuuden sovelluksilta odotetaan nopeaa kehitystä muun muassa käytettävyyden ja nopeutuvien datan siirtonopeuksien kasvaessa. Teknologian kehittyessä yhä lähemmäs ihmistä, esimerkiksi puettavat älylasit tuovat yhä uusia mahdollisuuksia lisätyn todellisuuden hyödyntämiselle.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]