Pedagogiikan määrä ja koulutuksen tuoma ydinosaaminen varhaiskasvatuksen koulutusten opetussuunnitelmien kurssisisällöissä |
|
Author: | Kangastie, Minna1; Leppänen, Inkeri1 |
Organizations: |
1University of Oulu, Faculty of Education, Educational Sciences |
Format: | ebook |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.4 MB) |
Pages: | 31 |
Persistent link: | http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201811203072 |
Language: | Finnish |
Published: |
Oulu : M. Kangastie; I. Leppänen,
2018
|
Publish Date: | 2018-11-21 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Description: |
Tiivistelmä Lastentarhanopettajina toimitaan erilaisilla koulutustaustoilla. 1.9.2018 voimaan astuneen varhaiskasvatuslain myötä voimaan ovat tulleet uudet ammattinimikkeet, jotka ovat varhaiskasvatuksen opettaja ja varhaiskasvatuksen sosionomi. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2016) lastentarhanopettajan ydinosaamisessa korostetaan pedagogista asiantuntijuutta. Tämän tutkielman kohteena olivat kaksi hyvin eri tavoilla painottunutta koulutusta; yliopiston kasvatustieteen kandidaatin tutkinto ja ammattikorkeakoulun sosionomitutkinto. Varhaiskasvatuksen kentällä molemmilla koulutustaustoilla toimitaan samassa tehtävässä varhaiskasvatuksen opettajina. Käytämme tässä kandidaatintutkielmassa varhaiskasvatuksen opettajista ammattinimitystä lastentarhanopettaja, koska kaikki kunnat eivät ole vielä ottaneet uusia ammattinimikkeitä käyttöön. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on ollut selvittää vastaavatko varhaiskasvatuksen kandidaatin tutkinnon ja sosionomitutkinnon opetussuunnitelmien sisällöt pedagogiseen ydinosaamiseen varhaiskasvatuksessa. Tarkastelimme opetussuunnitelmien pedagogisia koulutussisältöjä sekä kvantitatiivisesti määrällisellä sisällönanalyysillä että kvalitatiivisesti kirjallisuuskatsauksena hyödyntämällä oppilaitosten asiakirjoja, lainsäädäntöä ja tutkimuksia. Aikaisempi tutkimus aiheesta on Hujalan, Lujalan, Heikan ja Korkeamäen vuonna 2003 tekemä selvitys varhaiskasvatuksen ydinosaamisesta. Yliopiston kandidaatintutkinnon vahvalle varhaiskasvatuksen pedagogiselle osaamiselle nähdään tarvetta varhaiskasvatuksen kentällä. Sosionomikoulutuksen sosiaalisesti painottuneelle koulutusosaamiselle on kuitenkin paikkansa hyvin moninaistuneessa varhaiskasvatusympäristössä. Tämä kandidaatintutkielma osoittaa uudet ammattinimikkeet varhaiskasvatuksen kentällä hyvin perustelluiksi muutoksiksi. see all
|
Subjects: | |
Copyright information: |
© Minna Kangastie; Inkeri Leppänen, 2018. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. |