Verkkokurssin suunnittelu ja sisällöntuottaminen Numeerinen mallintaminen -kurssille Oulun yliopistossa |
|
Author: | Väyrynen, Anniina1 |
Organizations: |
1University of Oulu, Faculty of Science, Physics |
Format: | ebook |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 1.1 MB) |
Pages: | 41 |
Persistent link: | http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201901151060 |
Language: | Finnish |
Published: |
Oulu :
A. Väyrynen,
2019
|
Publish Date: | 2019-01-16 |
Thesis type: | Master's thesis |
Tutor: |
Alanko, Seppo Huttula, Saana-Maija |
Reviewer: |
Alanko, Seppo Huttula, Saana-Maija |
Description: |
Pro gradu -tutkielmassani selostan prosessia, jossa Oulun yliopiston fysiikan tutkinto-ohjelman Numeerinen mallintaminen -kurssi muutettiin perinteisestä luennointikurssista verkkokurssiksi. Numeerinen mallintaminen -kurssilla opiskelija opettelee käyttämään Mathematica-laskentaohjelmaa myöhempiä tutkimustehtäviä varten. Tehtäviini tässä prosessissa kuului sisällön tuottaminen ja oppimisympäristön valinta.
Tutkielmassani käyn läpi työvaiheita, joihin kuului muun muassa muiden verkkokurssien tutkiminen. Näissä kiinnitin erityistä huomiota kurssimateriaaliin ja sen saatavuuteen, opiskelijoiden välisen vuorovaikutuksen mahdollisuuteen, tehtävien palauttamistapaan, arviointiperusteisiin sekä oppimisympäristöön. Lisäksi perehdyin verkkokurssinsuunnittelu-oppaaseen, jossa kerrotaan työvaiheista, joita verkkokurssia tehdessä kannattaa huomioida.
Analysoin myös käsitteillä olevan kurssin aikaisempaa kurssimateriaalia, erityisesti harjoitustehtäviä. Verkkokurssille soveltuvat tehtävät pitää olla kyseiselle oppimisympäristölle ja tässä tapauksessa Mathematica-laskentaohjelmalle räätälöityjä. Siksi valmistin kurssille uudet tehtävät, joiden taustaa ja valintaa perustelen tarkemmin tutkielmassani. Työssäni esittelen myös tehtävät sekä luokituksen, kuinka olen koonnut ne kuudeksi erilliseksi harjoituskokonaisuudeksi. Lisäksi käyn läpi verkkokurssin arvioimisen periaatteet. Kurssilla tulee olemaan numeroarvostelu ja arvosana määräytyy tehtävistä saadun pistemäärän perusteella.
Tutkielmassani myös kerron tarkemmin oppimisympäristöstä, jonka kurssille valitsin: Moodlen Stack. Käyn vaihe vaiheelta läpi tehtävän luomisen oppimisympäristöön, sekä kerron miten oppimisympäristön tehtäväntarkistusohjelma toimii. Tutkielman lopuksi pohdin prosessin roolia opetuksen kehittämisen kannalta.
see all
|
Subjects: | |
Copyright information: |
© Anniina Väyrynen, 2019. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. |